Madplaner

Madplan uge 7 – alt til 5 personer for 335 kr.

Hej alle – velkommen til min blog og til endnu en uge for en budget-familie. Jeg håber I kunne finde på en madplan for jer selv, efter sidste uges aflysning. Min krop mente åbenbart den lige trængte til at blive opvartet og passet på sygehuset, i stedet for at skrive madplan. Heldigvis er jeg ovre det igen, hel og med en intakt blindtarm. Og selvfølgelig klar med endnu en madplan.

Jeg vil dog lige knytte en kommentar til min indlæggelse. Jeg har en enorm respekt for de sygeplejesker der er ansat. De var intet mindre end fantastiske. Omsorgsfulde, kompetente og ekstremt rummelige overfor patienter – i en travl og presset hospitalsverden.
Jeg er virkelig imponeret over dem. Så hvis der er nogen sygeplejersker derude: Stort highfive og næsegrus beundring fra mig. Tak for jeres store arbejde!

Men, det var jo i sidste uge. Denne uge er en helt anden sag, og derfor skal der jo selvfølgelig foreligge en madplan for den kommende uge. Jeg har været i Rema1000 efter inspiration denne gang, og den samlede pris for 2 voksne og 2-3 børn ender på 335 kr for aftensmad til en hel uge. Det er med både nye retter og gamle kendinge. En suppedag og 2 vegetariske i denne uge. Særligt ser jeg frem til rösti og en ny spaghettiret med kylling, men også til mormor-maden når der er medister på menuen. Daglige opskrifter og komplet indkøbsliste er en selvfølge.

Det, bringer mig videre til det centrale – ugens madplan.

Mandag: Cremet spaghetti med kylling og grønt. Tilberedning 30 minutter. Ikke fryseegnet.
Anvendes – 500 g spaghetti, 350 g kylling – skåret i tern, 200 g gulerødder i små tern, 125 g ærter fra frost, 1 peberfrugt i tern, ½ squash i tern, 2 stilke bladselleri, 2½ dl madlavningsfløde, 2 spsk mel, 100 g smør, salt, peber, tørret oregano og timian.
Opskrift: Steg kyllingestykkerne, til kyllingen er gennemstegt. Tilsæt krydderier, og de resterende grønsager, og lad småsimre til grønsager er færdige. De skal stadig have bid. Kog spaghetti i letsaltet vand, i en anden gryde. Smelt smør, og tilsæt hvedemel, mens du rører grundigt i 2-3 minutter. Tilsæt fløde lidt ad gangen, og rør grundigt rundt. Lad  koge op under omrøring ved svag varme. Smag til med salt, peber, oregano og timian. Bland spaghetti, grønt og sovs i én gryde og server.

Tirsdag: Rodfrugt rösti, kartoffelbåde og stegte pølser. Tilberedning 1 time. Ikke fryseegnet.
Anvendes – 1½ kg kartofler, 1 kg bland-selv rodfrugter, 4 æg, 1 finthakket løg, tørret timian, salt, peber, 6 spsk. mel. 550 g pølser.
Opskrift: Tænd ovnen på 200 g. Skær kartofler ud i både, læg i et ildfast fad og vend med olie, salt og peber. Sæt i ovnen i 40-45 minutter. Skræl rodfrugterne og riv dem groft, fx i foodprocessor. Tryk rodfrugterne tørre i et viskestykke og kom dem i en skål. Vend dem omhyggeligt med 2 hakkede løg, salt, peber, timian, hvedemel og sammenpisket æg. Form blandingen til runde kager, der er ca 10-12 cm i diameter på bageplade med bagepapir, og bag dem gyldne og sprøde i ovnen i 30-35 minutter. Skær pølser i skiver på ca 2½ cm og steg på panden. Server sammen med rösti og kartoffelbåde, gerne ovenpå rösti.

Onsdag: Tomatsuppe med horn. Tilberedning 30 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 3 ds hakkede tomater, 2 ds tomatpuré, 2 løg i grove tern, 1 l vand, 1 bouillon terning, 250 ml mælk, 500 g suppehorn. Salt, peber, oregano og 1 tsk sukker. Hvis I har det, så er hvidløg i suppen virkeligt lækkert.
Opskrift: Steg løg bløde i lidt fedtstof i en stor gryde. De skal være bløde, og ikke gyldne. Tilsæt oregano efter smag,salt og peber, og 1 tsk sukker. Hakkede tomater og puré tilsættes, og det koges op. Vand, bouillon, og mælk tilsættes, og det koges op igen. Når det denne gang er kogt op, blendes det med en stavblender. Har I ikke en stavblender, kan i mose det så godt som muligt med en kartoffelmoser, og leve med de små klumper. Herefter tilsættes horn og det koges videre til pastaen er kogt færdig. Hvis der er kogt for meget væske væk ved kogningen af pasta, så tilføjes der mere. Smages til med krydderier og serveres.

Torsdag: Kylling i karry med løse ris og ærter. Tilberedning 35 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 350 g kyllingefilet, skåret i mindre stykker, 1 porre i tynde ringe, 1 peberfrugt i tern, 300 g gulerødder i tern, 125 g champignon i kvarte, 2 stilke bladselleri, 500 g ris, salt, peber, karry, 2 dl vand, 1 ps ærter fra frost.
Opskrift: Varm lidt fedtstof i en gryde, og gennemsteg kyllingestykker heri, sammen med krydderier. Tilsæt løg og porre, sammen med  gulerødderne, og lad det stege ca 5 minutter, inden resten af grønsagerne tilsættes til gryden. Steg videre i 7-10 minutter, og tilsæt vand. Hvis det mangler mere væske, for at det kan blive en egentlig sovs, kan tilsættes vand. Lad småsimre, mens det resterende tilberedes. Kog ris samt ærter i letsaltet vand, i hver sin gryde. Når der er ca 5 minutter tilbage inden grønsager og ris er færdigkogt, vurderes sovsen ved at den både smages til med krydderier, samt evt. jævnes hvis det er for flydende. En sovs jævnes ved at ryste mel og vand sammen i en meljævner, og tilsætte i sovsen, under omrøring. Jævnes den, er det vigtigt at koge den godt igennem, inden servering. for at sikre der ikke er klumper i sovsen. Smag til igen, og server når alle elementer er klar.

Fredag: Halve bagte kartofler med medister, gulerødder og sovs. Tilberedning 60 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 1½ kg kartofler, 500 g medister, 1 kg gulerødder, mel, kulør. Salt og peber, tørret krydderi.
Opskrift: Kog medisteren i vand i ca. 15 minutter. Tag gryden fra.  Tænd ovnen på 180, varmluft. Vask og skrub kartofler godt. Halver dem, og læg dem på en bageplade med bagepapir. Drys med salt, peber og tørret krydderi. Sæt i ovnen i 45 minutter. Skræl og kog gulerødder i letsaltet vand. Giv medisterpølsen stegeskorpe, ved at stege den på begge sider i lidt fedtstof på en varm pande. Lav en opbagt sovs, ved at smelte fedtstof i en gryde, og mel røres i til en melbolle er dannet. Kogevandet fra  medister tilsættes under piskning, til den har en sovsekonsistens. Kulør tilsætte, den smages til og koges igennem nogle få minutter. Server, når alle elementer er klar.

Lørdag: Falafel med rissalat. Tilberedning. Vil tro det er fryseegnet, men er ikke afprøvet.
Anvendes – falafel: 300 g tørrede kikærter, 3 liter vand – til udblødning af ærterne,  1 hakket løg, 1½ spsk citronsaft, 2 tsk salt, 1½ dl vand, 1 tsk bagepulver, 3 spsk hvedemel, olie til stegning. Rissalat: 500 g ris, 125 champignon, 2 stilke bladselleri, ½ squash, 3 tomater, 1 agurk, 500 g gulerødder, 1 peberfrugt i tern. Salt og peber.
Opskrift: 8-9 timer før spisetid, skyller du de tørrede kikærter og kommer dem i en skål. Hæld 3 l vand over og lad stå tildækket i køleskabet. Det er derfor jeg har lagt det en lørdag. Efter de 8-9 timer, hældes kikærterne i en sigte og skyl dem. Kom kikærter, løg, citronsaft, salt og vand i en foodprocessor og hak det fint. Hæld farsen i en skål og tilsæt bagepulver og mel. Rør godt rundt. Form farsen til små runde kugler. Hver falafel laves af ca 2 spsk fars. Varm fedtstof op i en gryde ved kraftig varme. Dybsteg 3-4 falafler i den varme olie ca. 2 min., eller til de er lysebrune. Lad dem dryppe af på et viskestykke, og sådan bliver du ved til alle er stegt.
Mens kikærterne blødes ud, laver du rissalaten. Kog de 500 g ris, og stil til afkøling. Rist squashskiver på en pande, gerne en grillpande, inden du skærer dem i mindre tern. Det gør squashen bedre til salaten. Rens og snit alle resterende grønsagerne i passende stykker og bland dem i den afkølede ris. Stil på køl, til falaflerne er klar til servering.

Søndag: Spaghetti med millionbøf og tomatsalat. Tilberedning 30 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 500 g spaghetti,  lidt fedtstof, 500 g hakket oksekød, 1 løg i tern, resterende grønt fra ugens løb, fx tomater, bladselleri, porre, ærter. Vand, kulør, salt og peber. Til salat: 5 tomater i skiver, 1 løg i tern, 2 pk mozzarella i skiver
Opskrift: Skræl og snit alle grønsager i passende stykker. Steg løg gyldne ved middelvarme i en gryde. Tilsæt kødet, og steg igennem. Tilsæt krydderier, salt og grøntsager, og kog op. Tilsæt vand. Lad sovsen simre, mens du koger 500 g spaghetti. Imens sovsen simrer og spaghettien koger, laver du tomatsalaten ved at anrette tomatskiver, løg og mozarellaskiver i et fad eller på en tallerken. Drys med salt og tørret timian. Så er tomatsalaten klar. Er det nødvendigt, jævner du sovsen med en meljævning, ved at ryste mel og vand sammen i en meljævner og tilsæt sovsen, til den er tyknet. Tilføj kulør til sovsen, og lad den koge i 3-4 minutter. Smag til med salt og peber. Når både sovs og spaghetti er færdig, kan der serveres.

Indkøbsliste til Rema1000.
Kolonial:
Tomatpuré, 2 ds – 5 kr
Hakkede tomater, 3 ds – 12 kr
Suppehorn, 500 g – 8 kr
Tørrede kikærter, 600 g – 14 kr
Ris, 1 kg – 8 kr
Spaghetti, 1 kg – 8 kr

Kølevarer:
Kylling, 350 g fersk, 2 pk – 50 kr
Æg, 4 stk – 10 kr
Pølser, 550 g – 18 kr
Medister, 500 g – 20 kr
Mozzarella, 2 pk – 12 kr
Mælk, 1 l – 7,5 kr
Madlavningsfløde – 8 kr
Hakket oksekød, 500 g – 15 kr

Grønt:
Løg, 1 kg – 6 kr
Porre, 2 stk – 8 kr
Gulerødder, 2 kg – 10 kr
Ærter, frost, 575 g – 9 kr
Pebermix – 16 kr
Agurk – 5 kr
Bladselleri – 10 kr
Kartofer, 4 kg – 32 kr
Bland-selv rodfrugter – 10 kr
Tomater, 10 stk – 17,5 kr
Squash – 6 kr
Champignon, 250 g – 10 kr

Samlet pris: 335 kr

Sådan ser vores madplan ud for den kommende uge. Jeg vil forsøge at lægge en madplan for 2 senere i dag, men skal også til fastelavn – så nu må vi se om den kommer med. 😀

Jeg ser frem til den næste uge, og håber I får en fantastisk vinterferie, hvis i er så heldige. Plus, det er Valentinsdag, hvis I fejrer den dag. Måske der skulle have været brændende kærlighed på menuen i stedet for?

Vi skrives ved. Hvis ikke før, så næste søndag.

Bon appetit. Mvh. Mette K.

 

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar