Madplaner

Madplan uge 5 – den “lettere” udgave

I denne uge er der også skrevet en “lettere” udgave af en madplan, hvor jeg ikke har skrevet hurtige kulhydrater på.  Det er med vilje jeg ikke skriver sundere, for sundere er altid et spørgsmål om perspektiv. Fx er der delte meninger om kulhydraters rolle i en slanke-venlig kostplan. Derudover er jeg slet ikke nok inde i kostrådene, plus mængden af fx ost, mælk, æg og cremefraiche ikke er afvejet i et sundhedsperspektiv. Men det fungerer for mig. I små skridt, jo jo – men trods alt fremad.

Den samlede pris for denne “lettere” variant er 358 kr, som også dækker 2 voksne og 2-3 børn, også skrevet ud fra Nettos tilbud og faste priser. Det er 8 kr mere end mit sædvanlige ugebudget, men hvis det skal mætte os alle, samtidig med det også skal være varieret og lækkert, kunne jeg ikke se hvad der skulle skæres væk. Så må det koste de 8 kroner mere, og være rigeligt til os alle. De 8 kroner er også hurtigt fundet andre steder, ved at jeg ikke køber så mange snacks og så meget “hyggemad” som tidligere. Jeg er ret sikker på, der er en del at hente fra hygge-kontoen endnu 😀

Komplet indkøbsliste og daglige opskrifter medfølger som altid.

Jeg har jo også skrevet en helt almindelig madplan, det er jo ikke alle der vil undgå stivelse. Her er prisen endt på 336,5 kr. Den kan ses ved at trykke her: Madplan uge 5 – aftensmad til 5 for 336,5 kr

Med det sagt, får du her en “lettere” udgave af en madplan for uge 5.

Mandag:Torskerognsmousse med grønt. Tilberedning 30 minutter. Ikke fryseegnet.
Anvendes – 3 ds torskerogn, 1 bt cremefraiche, 15 g mayonnaise, salt, peber, citronsaft efter smag, 500 g tomater i både, ½ iceberg i strimler, 1 agurk i skiver, 5 hårdkogte æg.
Opskrift: Bland torskerogn, cremefraiche, mayonnaise, citron og krydderier i en skål. Tilsæt cremefraiche og mayonnaise lidt ad gangen, så konsistensen bliver rigtigt. Mængden er svær at sige på forhold, men jeg bruger 15 g mayo og ca 2/3 af creme fraiche. Server moussen på et fad, på et leje af skåret salat. Pynt med kvarte æg, agurk og tomat og server. Evt. rester er gode til frokost.

Tirsdag: Rodfrugt-porresuppe med ristet blomkål. Tilberedning 1 time. Fryseegnet.
Anvendes – 1 kg rodfrugter, 2 bouillonterninger, 500 g gulerødder, 1 porre, 2 l vand, 1 blomkål i buketter. Salt, peber og lidt fedtstof. Hvis du har lidt cremefraiche fra mandagens torskerognsmousse, er det lækkert at tilsætte samtidig med du blender grønsagerne.
Opskrift:  Skræl rodfrugter og gulerødder, rens porrerne og snit i mindre tern. Svits blomkålsbuketterne i lidt fedtstof på en varm pande. De skal stege i ca 5-10 minutter, ved lav-middel varme. Svits grønsagerne ved svag varme i en stor gryde. Tilsæt vand og bouillon når de er lidt. Kog det op og lad simre til rodfrugter og porre er møre. Blend det hele med en stavblender, og server med ristet blomkål på toppen.

Onsdag: Stegte pølser med æbleslaw og kogte gulerødder. Tilberedning 35 minutter. Ikke fryseegnet.
Anvendes – 1 kg pølser, 1 kg gulerødder. Æbleslaw: ½ spidskål, 3 gulerødder, 3 æbler, 1 løg, 15 g mayo, salt, peber, ½ tsk tørret chili, 4 spsk. eddike., 1 tsk salt og ½ tsk peber.
Opskrift: Snit spidskål, gulerødder, løg og æble fint. Helst i en foodprocessor, hvis det er muligt. Bland det i en stor skål, sammen med krydderier, mayo og eddike. Skræl og kog gulerødder i letsaltet vand, samtidig med du steger pølserne på panden. Server, når det hele er klar. Evt. resterende pølser, gemmer du til torsdag. Skær dem i stykker og put i salaten sammen med skinken.

Torsdag: Broccolicouscous-salat med skinke. Tilberedning 30 minutter. Ikke fryseegnet.
Anvendes – 1 broccoli, 2 peberfrugter, 1 løg, 1/4 spidskål, ½ agurk, 150 g champignon, 2 æbler, 250 g champignon, 250 g gulerødder, 1 pk skinke i strimler. Olie, eddike, citronsaft, salt og peber. Evt. resterende pølser fra onsdagens menu.
Opskrift: Finddel broccoli og løg til det ligner couscous. Tilsæt ½-1 tsk citronsaft, alt efter hvor syrlig du vil have den. Hæld det i en skål. Rengør og snit de resterende ingredienser i passende størrelse, og bland i skålen med couscous. Dressingen laver du ved at blande en olie/eddikedressing i forholdet 1 del eddike og 3 dele olie, sammen med salt og peber. Hvis det er nødvendigt med mere dressing, ganger du mængderne op til det passer. Server med det samme.

Fredag: Farseret porre med salat, sellerimos og sovs. Tilberedning 60 minutter. Fryseegnet
Anvendes – ½-1 porre i passende størrelser, 400 g hakket svinekød, 1 porre til farsen, 1 æg, 1 finthakket løg, lidt mel, lidt vand, 1 knoldselleri, ½ iceberg i strimler, ½ ds. majs, 150 g champignon, 2 æbler i tern, 1 peberfrugt i tern, ½ agurk i tern, 300 g tomat i både, kulør. Salt og peber.
Opskrift: Skræl og kog selleri i letsaltet vand. Bland en fars af hakket svinekød, blendet eller meget fintsnittet porre, løg i tern, lidt mel, 1 æg, lidt vand, salt og peber. Bemærk, at vand er lidt anderledes at bruge end mælk, så være påpasselig med at hælde i. Jeg vil tro, jeg plejer at bruge 1 dl vand, når jeg ikke har mælk til fars. Lad farsen hvile i 10 minutter. Imens koges de resterende porrestykker op i 2-3 minutter, og tørres godt af bagefter, så der ikke kommer vand ind i farsen. Efter de 10 minutter, tages en smule porre og pakkes ind i fars, hvorefter den steges på en varm pande på begge sider. Jeg bruger hellere mindre stykker porre og får flere kødboller, end store stykker. Jeg steger også et par almindelige frikadeller ved siden af, for at være sikker på ungerne får noget at spise. Bland en salat af iceberg, majs, æble, peberfrugt, champignon, agurk og tomat. Mos den nu kogte selleri med lidt fedtstof til en rodfrugtsmos. Lav en opbagt sovs, ved at smelte smør, mel røres i til en melbolle er dannet. Kogevandet fra porrer tilsættes under piskning, til den har en sovsekonsistens. Kulør tilsætte, den smages til og koges igennem nogle få minutter. Der serveres, når både mos, salat, sovs og den farserede porre er færdig.

Lørdag: Kokos/karry butterflied chicken med rodfrugter. Tilberedning 1 time. Vil tro det er fryseegnet, men er ikke prøvet. Det er en ret, der udspringer af Masterchef Australia, den bedste udgave af Masterchef efter min mening.
Anvendes – 1 hel kylling, 1½ kg rodfrugtmix, 1 kg gulerødder, 2 ds kokosmælk, 2 løg i strimler, salt, peber, karry.
Opskrift: Tænd ovnen på 180 g. alm varme. Læg kyllingen på et skærebræt og fold den ud ved at skære i skindet omkring lårene, ved brystet og fjerne rygraden. Det lyder voldsomt –  Men smager godt! Tjek fx følgende link for en mere udførlig beskrivelse med billeder, det er dén jeg går efter. Hvordan man forbereder butterflied chicken
Butterflied chicken er hurtigere at tilberede, end alm. hel kylling. Læg kyllingen i et ildfast fad. Krydr kyllingen med salt, peber og karry. Imens skræller og skærer du rodfrugterne i skiver, og vender i en skål med karry, salt og peber. Læg dem i faddet omkring kyllingen sammen med løg, og hæld kokosmælk ned ved, evt. ekstra krydderier. Lad stå i ovnen i 45 minutter, eller til kyllingen er gennemstegt. Når kyllingen er færdigstegt, tages fadet ud af ovnen, hvorefter kyllingen tages op på et skærebræt og parteres. Server med det samme.

Søndag: Wokret med æg, inspireret af min mands rejser til Kina. Tilberedning 30 minutter. Fryseegnet
Anvendes – Resterende grønsager fra ugens løb (fx spidskål, rodfrugter, majs, champignon, peberfrugt, tomat, gulerødder. 1 pose wokmix fra frost. 4 sammenpiskede æg, soya, peber og chilisovs.
Opskrift: Svits alle grønsager i en wok eller en dyb pande, smag til med chilisovs og soya. De sammenpiskede æg blandes i wokken, og røres godt rundt, så æggene kan blive stegt. Til sidst smages til med peber, soya-, og chilisovs, og der serveres.

Indkøbsliste til Netto:
Kolonial:
Torskerogn, sampak med 3 ds – 25 kr
Kokosmælk, 2 ds – 10 kr
Majs – 5 kr

Kølevarer:
Creme fraiche, 1 bg – 10 kr
Æg, 10 stk – 20 kr
Pølser, 1 kg – 29 kr
Skinke i strimler, 220 g – 12 kr
Hel kylling – 25 kr
Hakket svinekød, 400 g – 15 kr

Grøntsager:
Icebergsalat – 10 kr
Agurk, 2 stk – 10 kr
Tomat, 1 kg – 24 kr
Rodfrugtmix, 2 ps á 1½ kg – 24 kr
Gulerødder, 2 ps á 1½ kg – 20 kr
Blomkål – 15 kr
Wokmix, frost, 650 g – 10 kr
Champignon, 500 g – 13 kr
Pebermix, snackpeber, 500 g – 10 kr (kan købes fra torsdag til denne pris)
Porre, 3 stk – 12 kr
Knoldselleri – 10 kr
Æbler, 1 kg Pink Lady – 15 kr
Spidskål – 13 kr
Løg, 1½ kg – 9 kr
Broccoli – 12 kr

Samlet pris: 358 kr

Vores madplan bliver primært denne udgave. Jeg glæder mig helt vildt til at afprøve de nye retter, såsom butterflied chicken og broccolicouscous salat. Fortæl endelig, hvad I siger til de forskellige retter. Min smag er givetvis ikke den samme som jeres.

Jeg håber I kan bruge inspirationen til en “lettere” madplan uden stivelse, såvel som den almindelige. God søndag og god uge til jer alle.

Bon appetit – Mvh. Mette K

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar