Madplaner

Madplan uge 4 – aftensmad til 5 for 345 kr

Vi går ind i endnu en uge som budget-familie, hvilket jo betyder at der i dag, søndag, skal lægges madplaner. Både en almindelig, og en lettere udgave, uden kulhydrater og med ekstra grønt.

Det har været en interessant uge herhjemme, både med det forskellige mad vi har fået, men også fordi den yngste krudtbanan på 3,5 år har fået skoldkopper. Det er en sygdom der bare skal overstås, men det er nu synd for hende alligevel. Det har så dog også den konsekvens, at jeg ikke når at lave en lettere madplan i denne uge. Det er ikke nemt at være omsorgsfuld overfor patienten med en bærbar i skødet hele tiden, så naturligvis prioriterer jeg hende først.

Set i madens lys, gik det bare godt. Vi forsøgte os med Rema1000’s egen færdige coleslaw, og den var overraskende god. Mængden i en bakke var også passende, så selvom jeg skrev to pakker på indkøbslisten, viste det sig slet ikke nødvendigt. Det er ikke sidste gang jeg prøver det, i en snæver vending. Derudover forsøgte jeg mig også med en 80’erklassiker – gratin med skinke og grønsager. Det er absolut ikke sidste gang jeg forsøger mig med det, men jeg må indrømme det er et stort arbejde, så det skal nok være i en weekend næste gang. Ikke i en travl hverdag efter studie/arbejde. Jeg håber også ugen har været god for jer.

Den almindelige madplan for den kommende uge er på plads. Prisen for den almindelige ender på 345 kr, og gælder som altid 2 voksne og 2-3 børn. Jeg har været i Lidl i denne uge, fordi de har nogle interessante tilbud ud over maden. Fx. deres tøj-serier, hvor jeg jævnligt har været imponeret af både kvalitet og udvalg. Det er selvfølgelig ikke Hummel, bevares – men ganske udmærket.
Daglige opskrifter og komplet indkøbsliste er en selvfølge, og kan som altid findes sidst i indlægget.
Madplanen er derfor som følger:

Mandag: Grydestegt kylling med pestokål og ris. Tilberedning 1 time og 15 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 1 hel kylling, 3-4 dl vand, ½ hvidkål i strimler, pesto, 500 g ris. Sukker, salt og peber, lidt fedtstof.
Opskrift: Find en stor gryde frem og smelt lidt fedtstof i gryden, ved middel varme.  Brun kyllingen godt på alle sider. Krydr med salt og peber undervejs på alle sider. Til sidst, vendes kyllingen med brystsiden opad og 3-4 dl. vand hældes i gryden, så kyllingen ikke brænder på. Skru ned for komfuret til lav varme, og steg kyllingen under låg  i ca. 45 min. eller til kyllingen er gennemstegt. Det kan ses ved at skære et lille snit ned i kyllingelåret. Kommer der rødlig kødsaft ud, er kyllingen ikke helt færdig og skal stege lidt længere.
Når kyllingen mangler 25 minutter i at være færdig, koges risen og hvidkål gøres klar. Ca 10 minutter før kyllingen er færdig, sættes en pande klar på middel-høj varme med lidt fedtstof. Når fedtstoffet er smeltet, steges hvidkålen på panden med lidt sukker. Det skal stege, til det er mørt. Når det er blevet stegt, hældes det i en skål og blandes med 3 tsk pesto, og smages til salt, peber og måske ekstra sukker. Sovs kan laves, men det er min erfaring at pestokålen leverer rigeligt med væske til risen. Når kyllingen er færdig i gryden, skal den skæres ud, og der kan serveres.

Tirsdag: Hjemmelavet bradepandepizza . Tilberedning 1 time og 15 minutter. Fryseegnet, men oplagt til madpakker.
Anvendes – til dej: 25 g gær, 500 g hvedemel, 2½ dl vand, 1½ spsk olie, ½ tsk salt, 1 spsk sukker. Fyld: 1 pk skinke i strimler, 3 pølser i skiver, 1 peberfrugt i strimler, 200 g champignon i skiver, 1 løg i strimler, 1 ds hakkede tomater, 1 ds tomatpuré, revet ost, basilikum.
Opskrift: Dej: Opløs gæren i lunkent vand. Bland resten af ingredienser i, gem mel til bordet at ælte på. Ælt dejen rigtig meget, drys lidt mel på, og lad dejen hæve lunt og tildækket i 30 minutter. Efter hævning, rulles det i en firkant og lægges i en bageplade, på bagepapir. Varm hakkede tomater og tomatpuré op i en lille gryde, og smag til med basilikum, salt og peber. Kog det lidt ind, og smør på pizzabunden som tomatsovs. Fyld lægges på, start med tomatsovs, basilikum og revet ost. Når fyldet er fordelt på pizzaen, bages den midt i en forvarmet ovn ved 200g i 15-20 minutter, eller til dejen er bagt. Drys med basilikum inden servering.

Onsdag: Vi forsøger os med den meget populære ret one-pot-pasta , hvor det er meningen det skal i gryden og stå og simre til det er færdigt. Jeg har ikke selv forsøgt det endnu, så er ret spændt på hvordan det kommer til at gå. En oplagt fordel er den meget begrænsede opvask. med småkød. Tilberedning 25 minutter. Vil ikke tro, det er fryseegnet, men det er ikke afprøvet.
Anvendes – 500 g koteletter skåret til småkød, 1 finthakket rødløg. 200 g tomater i både, 200 g champignon i kvarte, 1 peberfrugt i strimler, 500 g pasta, salt, ½ l vand, 250 g revne gulerødder, 1 boullionterning (kylling eller grønsag), lidt fedtstof, peber, tørret timian og oregano
Opskrift: Find en stor gryde frem og steg småkødet i lidt fedtstof, til det er gennemstegt. Tag det fra gryden. Hæld resten af ingredienser i gryden igen, og lad det koge op ved middel varme. Rør godt i det flere gange undervejs, og lad det simre i 10 minutter. Tilsæt kødet igen, og rør rundt, så det kan blive varmet op igen. Smag til, inden servering.

Torsdag: Kyllingefarsbrød med ris og stuvet hvidkål. Risen er valgt med for mine pigers skyld, som (utroligt nok) ikke mener at stuvet hvidkål kan gøre det alene. Tilberedning 1 time og 15 minutter. Enkelte elementer er fryseegnet.
Anvendes – 450 g hakket kyllingekød, 1 æg, 1 finthakket løg, lidt mælk, mel, kulør, rasp, fedtstof, salt, peber, 500 g ris, ½ hvidkål i strimler, kogevand fra hvidkålen.
Opskrift: Tænd ovnen på 180g. Rør kød, æg, hakket løg, mel, salt, peber og mælk sammen til en fars. Form farsen til et brød, og put i ildfast fad. Drys med rasp. Giv den omkring 60 minutter eller til den er gennemstegt. Kog risen, når der er ca 25 minutter til farsbrødet er færdig. Læg hvidkål i en gryde og dæk med vand tilsat salt, og kog det op i 8-10 minutter. Si kålen fra, og gem vandet til den opbagte sovs. Lav en tilpas stor omgang hvid opbagt sovs, så det kan indeholde alt kålen. Dette gøres ved at smelte fedtstof i en gryde, tilsætte mel til det danner en melbolle. Herefter tilsættes kogevand fra hvidkålen, til den har den ønskede konsistens. Hæld kålen i og rør godt rundt.  Server, når farsbrødet er kommet ud af ovnen, og alle elementer er færdige.

Fredag: Lun kartoffelsalat med forårsruller og kogt grønt.  Tilberedning  35 minutter. Ikke fryseegnet.
Anvendes – 3 kg kartofler, pesto, 1 hakket rødløg, 1 kg grøntblanding fra frost, 1 pose forårsruller, salt, peber, tørret oregano. Soya og ketchup.
Opskrift: Skræl og kog kartofler i letsaltet vand. Tag halvdelen af de kogte kartofler fra og gem til i morgen. Hvis du har tid, så mos dem nu med en gaffel.  Skær de resterende kartofler i mindre stykker og hæld i en skål. Bland rødløget og det resterende pesto sammen med kartoflerne, salt, peber og tørret oregano og lad det stå til afkøling. Steg forårsrullerne på panden, til de er gennemstegte og kog grønsagerne. Gem 250 g af grønsagerne til i morgen. Server retten med ketchup og soya efter behov, når alt er færdigt og klar.

Lørdag: Kartoffelfrikadeller med ristet rugbrød og gulerødder á la clementine.  Tilberedning 1 time  og 15 minutter. Ikke fryseegnet, men gode til madpakker.
Anvendes – 1½ kg kartofler fra fredag, 3 æg, rugbrød, 2 spsk flydende/smeltet smør eller margarine, rasp til panering, 1½ kg gulerødder, 1 bdt. fintsnittede forårsløg, 5 klementiner, saften fra resten af klementinerne, salt, peber, fedtstof til stegning.
Opskrift: Mos kartoflerne med en gaffel, hvis du ikke gjorde det fredag. Skræl gulerødderne og skær dem i mindre stykker. Kog gulerødderne i letsaltet vand, si vandet fra og hæld i en skål. Skræl klementiner og findel i både. Pres saften ud af resten af klementinerne og hæld ved gulerødderne. Bland den snittede forårsløg, og klementinbåde i skålen med gulerødder, og smag til med salt og peber. Rør godt rundt, så saften kommer på alle gulerødder. Stil på køl, mens du tilbereder dellerne.
Rør den afkølede kartoffelmos sammen med 1 æg, 2 spsk flydende/smeltet fedtstof samt salt og peber. Slå 2 æg ud i en tallerken, og rør dem sammen. Hæld rasp op i en anden tallerken. Form mosen til frikadeller, paner dem i æg og rasp, inden de steges lysebrune på en varm pande på begge sider. Brug rigeligt fedtstof, så de ikke brænder på. Rist rugbrød i ovnen eller på en brødrister. Når kartoffelfrikadellerne er færdige, findes skålen med gulerødder á la clementine frem, og det serveres sammen med det ristede rugbrød.

Søndag: Æggekage med pølser, bacon, tomater og rugbrød. Tilberedning ca 50 minutter. Ikke fryseegnet.
Anvendes – 6 æg, rugbrød, de resterende pølser (jeg er ikke klar over hvor mange pølser der er i posen, men der skal bruges 3 pølser til pizza og resten til i aften), 1 pk bacon i tern, 1 peberfrugt i tern, 250 g kogt grønt fra lørdag, 1 finthakket løg, 100 g champignon i skiver, 300 g tomater i skiver, 7,5 dl mælk, 1 tsk bagepulver, 5 spsk. hvedemel.
Opskrift: Mel piskes ud med mælken og de hele æg tilsættes, sammen med grønsager og pølser. Smør et stort ildfast fad med lidt fedtstof. Det skal være højt, da æggekagen vokser i ovnen. Æggemassen hældes i, og fadet kommes i ovnen ved 200 g. i alm. ovn. Fadet sættes i ovnen 30-40 minutter ved 200g. Du kan mærke med en kniv, om den er fast i centrum, når den er færdig. Steg bacontern på en pande. Server med tomatskiver og rugbrød, mens bacontern drysses på.

Indkøbsliste til Lidl:
Kolonial:
Hakkede tomater, 1 ds – 4 kr
Tomatpuré, 1 ds – 2,5 kr
Ris, 1 kg – 8 kr
Rasp – 4 kr
Pasta, 500 g – 4,5 kr
Pesto, grøn på glas – 11 kr
Rugbrød, 550 g – 12 kr

Kølevarer:
Skinke i strimler, 200 g – 11 kr
Gær, 50 g – 1 kr
Bacon i tern, 200 g – 10 kr
Pølser, 550 g (mener jeg) – 18 kr
Hakket kyllingekød, 450 g – 20 kr
Æg. 10 stk – 20 kr
Koteletter, 500 g – 30 kr
Mælk, 1 l – 7,5 kr
Kylling, hel fersk – 30 kr
Forårsruller, 1 ps – 25 kr
Revet ost, 200 g – 11,5 kr

Grønsager:
Rødløg, 1 kg – 5 kr
Pebermix – 16 kr
Champignon, 500 g – 13 kr
Kartofler, 3 kr – 20 kr
Frossent grønsagsmix, 1 kg fra Freshona (kan købes fra torsdag) – 10 kr
Hvidkål, minimum 4 kg – 10 kr
Forårsløg – 6 kr
Klementiner, 1 kg – 12 kr
Gulerødder, 2 kg – 13 kr
Tomater, 500 g store tomater i bakke – 10 kr

Samlet pris: 345 kr

Sådan kan en madplan se ud, hvor jeg vil vurdere, der er masser af smag – variation – og ikke mindst lækker mad. Det er det vigtige, når du skriver madplan som en budget-familie, eller generelt laver mad, for den sags skyld. En madplan, især på et budget, skal stadig være god mad. Ellers bliver man træt af maden og går død i det.

Igen, så beklager jeg, at jeg ikke når den lettere madplan i denne uge, men i er selvfølgelig velkomne til at læse i de to forgangne uger efter inspiration, eller ændre i denne efter behov.

Jeg håber I kan bruge inspirationen! God søndag til jer alle 🙂
Bon appetit. Mvh. Mette K

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar