Madplaner

Madplan uge 2 – Single madplan til 195,5 kr

Jeg er flere gange blevet kontaktet af enlige, der skriver at mine madplaner er spændende – hvis man er en børnefamilie. Det er selvfølgelig rigtigt. Mængderne er ret store, eftersom det er beregnet til en børnefamilie bestående af 2 voksne og 2-3 børn. Men jeg tænkte, at det kunne være en spændende udfordring at skrive en madplan beregnet til én, som stadig er både sund, varieret og masser af grønsager. Det er en udfordring, jeg derfor tager op med det her indlæg.

Vær bevidst om, at jeg faktisk aldrig har skrevet madplan til én, og det er henved 12-15 år siden jeg boede alene. Det er derfor alene baseret på skøn og vurderinger, ift. mængden af mad. Bær over med mig, hvis der enten er for lidt eller alt for meget. 🙂 Evt. grønsager der er til overs, kan bruges til madpakke eller morgenmad.
Jeg håber I tager godt imod denne plan, og at jeg rammer bare nogenlunde rigtigt.

Jeg er også i denne plan gået ud fra Nettos tilbud og faste priser. Det er bare det nemmeste lige at bruge det samme udgangspunkt i alle tre madplaner. Her er den samlede pris 195,5 kr, og jeg ved ikke om det er hverken billigt eller dyrt – så tilbagemeldinger er velkomne.

Mandag: Indisk curry med løse ris. Tilberedning 30 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 1 ds kikærter, 1 finthakket rødløg, 2 spsk. karry, 1 ds hakkede tomater, 1 ds kokosmælk, 250 g gulerødder i grove tern, 1 bouillonterning (helst grønsag, men andre kan bruges), 500 g ris, lidt fedtstof. Salt og peber efter smag.
Opskrift: Steg løgene gyldne ved middel varme i fedtstoffet i en gryde. Tilsæt krydderier, og lad karryen svitse godt af. Hæld kikærter, kokosmælk, hakkede tomater, gulerødder og bouillon ned til. Læg låg på og lad simre i ca. 25 minutter. Samtidig koges risen, så den er færdig samtidig med curryen. Server den indiske curry sammen med risen. Gem 250 g ris til de kantonesiske ris.

Tirsdag: Shrek-frikadeller med kartofler, brun sovs og lun broccolisalat. Tilberedning 40 minutter. Frikadellerne er fryseegnet, men også oplagt til frokost.
Anvendes – 300 g hakket svinekød, 500 g kartofler, 75 g ærter, optøet fra frost, 1 æg, mel, mælk, salt, peber, kulør. ½ broccoli i buketter inkl. stok, ½-1 rødløg i strimler, soya.
Opskrift: Blancher broccolibuketterne i lidt vand i 2-3 minutter.. Når den tid er gået, sier du hurtigt vandet fra og hælder koldt vand over broccolien. Mos ærterne med en gaffel. Lav en fars af svinekød, løg, mel, mælk og 1 æg. Rør ærtemosen i, så farsen bliver grønlig og dermed til shrek-frikadeller. Lad hvile i 15 minutter. Skræl og kog kartoflerne i letsaltet vand.  Varm en pande godt op, og steg løg bløde i lidt soya. Når de er bløde, hældes den nu blancherede broccoli sammen med løgene på panden, og varmes godt op sammen. Til sidst laves den brune sovs ved at ved at smelte fedtstof i en gryde. Dernæst tilsættes mel til det danner en melbolle. Herefter tilsættes vand, til den har den ønskede konsistens. Til sidst tilsættes kulør. Når alt er klart, og broccolien igen er varm, serveres retten.

Onsdag:  Kantonesisk risret. Tilberedning ca. 20 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 4 æg, 250 g gulerødder i tern, resten af risen fra mandag, 1/4 ps ærter, ½ pk skinke i strimler, ½ peberfrugt i strimler, 1 løg i tern, 100 g champignon i skiver. Salt, peber, tørret chili.
Opskrift: Rør æggene sammen med salt og peber. Steg på en pande til tynd omelet. Læg omeletten over på et skærebræt, og skær i strimler. Steg alle grønsagerne i en wok eller pande med høje sider, sammen med skinke og krydderier. Når det er stegt, tilsættes risene fra torsdag, og det varmes godt igennem. Læg æggestrimlerne i retten, rør godt sammen, og server.

Torsdag: Spaghetti med cremet grønsags- og skinkesovs. Tilberedning 35 minutter. Ikke fryseegnet.
Anvendes – ½ pk skinke 100 g hakket svinekød, 200 g spaghetti, ½ squash i skiver, resten af ærterne, 1 stilk bladselleri, 1 løg i tern, ½-1 dl mælk, tørret timian, salt, peber, lidt fedtstof.
Opskrift: Find en pande frem, og varm lidt fedtstof op. Steg svinekød og skinke på panden, sammen med krydderier. Halver squash skiverne. Find en pande med høje sider og varm fedtstoffet i den. Sauter squashen i fedtstoffet et par minutter, inden de resterende grønsager tilsættes og svitses med i ca 5 minutter. Herefter varmes den godt op, og mælken hældes ved. Vurder selv, om det skal være ½ eller 1 dl mælk. Varm op under oprøring. Imens koges spaghettien. Når spaghettien er kogt, hældes spaghetti, kød og den cremede grøntsagssovs sammen, og serveres.

Fredag: Krydret ris med oksekød og dampet broccoli. Tilberedning 30 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 250 g ris, 200 g hakket oksekød, 1 ds tomatpuré, salt, peber. tørret chili, 100 g champignon i skiver, 250 g revne gulerødder, ½ broccoli inkl. stok.
Opskrift: Kog risen. Varm lidt fedtstof op i en gryde, og steg kødet. Tilsæt tomatpuré, og varm godt igennem. Tilsæt nu champignon, revne gulerødder og krydderier. Evt. lidt vand, hvis sovsen mangler væske. Hæld ca. 2 cm vand i bunden af en gryde og bring vandet i kog. Hæld broccolistykkerne i og lad det dampe 2-3 min. Vær meget opmærksom, så de stadig holder sit bid. Når ris, sovs og broccoli er færdigt, kan det serveres. Evt. blande ris og sovs sammen i én skål inden servering. Det smager lækkert.

Lørdag: Minikødboller med spaghetti i tomatsovs, og tomatsalat. Tilberedning 35 minutter. Minikødboller kan fryses.
Anvendes – 200 g hakket oksekød, 200 g spaghetti, 2 stilke bladselleri, 1 pk mozzarella, 300 g tomater, 1 løg i tern, tørret basilikum, salt og peber, 1 ds hakkede tomater, 250 g revne gulerødder.
Opskrift: Form kødet til minikødboller, krydret med salt, peber og tørret basilikum – steg dem på panden. Varm de hakkede tomater op i en gryde, og tilsæt krydderier, ½ løg, champignon, bladselleri, og gulerødder. Evt. lidt vand, hvis den mangler væske. Skær de friske tomater i skiver, det samme med mozzarellaosten. Bland tomater, ost og det sidste halve løg sammen med tørret basilikum og salt.
Vend de færdige kødboller ned i tomatsovsen, og server sammen med den færdige spaghetti og tomatsalaten.

Søndag: Spicy grønsagssuppe . Tilberedning 30 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – Alle de resterende grønsager (fx bladselleri, løg, gulerødder, squash, peberfrugt og hvidkål) inkl. kartofler, 1-1½ l vand, 1 ds tomatpuré, 2 bouillonterninger, tørret chili, soya, salt og peber.
Opskrift: Skræl/rengør alle grønsager og skær i mundrette stykker. Find en stor gryde frem, og svits løg, bladselleri, gulerødder, squash, peberfrugt, chili, salt, peber og hvidkål i 5-7 minutter. Tilsæt vand, bouillon, tomatpure, soyasovs og smag til med krydderier. Kog op og lad simre i 10-15 minutter, mens grønsagerne mørnes. Server suppen rygende varm.

Indkøbsliste:
Kolonial:
Ris, 1 kg – 8 kr
Hakkede tomater, 2 pk – 4 kr
Tomatpuré, 2 ds – 5 kr
Spaghetti, 500 g – 4 kr

Kølevarer:
Hakket oksekød, 400 g – 20 kr
Hakket svinekød, 400 g – 20 kr
Mozzarella ost – 5,5 kr
Mælk, 1 l – 7,5 kr
Skinke i strimler – 12 kr
Æg, 10 stk – 14 kr

Grønsager:
Pebermix – 16 kr
Bladselleri – 10 kr
Ærter, frost – 11 kr
Squash – 6 kr
Champignon, 250 g – 10 kr
Gulerødder, 1½ kg – 10,5 kr
Tomater, 500 g – 8 kr
Kartofler, 1 kg – 10 kr
Broccoli – 6 kr
Rødløg, 1 kg – 8 kr

Samlet pris: 195,5 kr

Sådan vil jeg mene, at en madplan til én kan se ud. Om mængderne passer og om prisen er høj/lav, modtager jeg rigtigt gerne meldinger om. Jeg ved det simpelthen ikke, så alle kommentarer er velkomne.

Jeg håber at I med enkelt-husholdninger kan bruge madplanen. God søndag aften og god uge til jer alle.

Bon appetit – mvh. Mette K

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar