Madplaner

Madplan uge 42

Det er efterårsferie, for nogle af os i hvert fald. Det bliver skønt for de af jer, der har en uges ferie til at restituere og lade batterierne op. Her i huset er der ikke meget tid til ferie, jeg har eksamen på eksamen og min mand skal på arbejde som sædvanligt. Så er der heldigvis en god juleferie at se frem til!

Der er masser af gode og gratis muligheder for spændende oplevelser i efterårsferien. Jeg skrev tidligere et indlæg om påskeferiens glæder, de samme gælder stort set for efterårsferien. Derudover er naturen helt fantastisk lige nu. Kastanjedyr, vandpytter og bladene der så smukt skifter farve, efterfulgt af varm kakao og ludospil er en fantastisk aktivitet med ungerne. Én af de der situationer, som gør livet overskueligt og skaber glæde og gode minder. Hvis I vil genlæse opslaget fra påsken, kan I finde det ved at trykke her:

Selvom det er ferie, skal der selvfølgelig stadig skrives en madplan. For den kommende uge, er der handlet ind i Aldi, efter ønske fra en fast læser. Den samlede pris for alt inklusiv til 7xaftensmad i uge 42 er 344,5 kr, og dækker som altid 2 voksne og 2-3 børn. Komplet indkøbsliste og daglige opskrifter er en selvfølge.

Husk også at følge min Facebook-side Budget-familien.dk for flere tips, ideer og selvfølgelig kommende madplaner.

Med alt det sagt, så er det nu tid til ugens madplan.

Mandag: Bulgursalat med kylling. Tilberedning  1½ time, hvoraf 1 time går til at koge kyllingen. Ikke fryseegnet, men lækkert til frokost.
Anvendes – 1 hel kylling, 3 bouillonterninger, 250 g gulerødder i tern, 525 g bulgur, 2 peberfrugt i tern, 1 finthakket løg, 400 g tomater uden “kerner”/midte, 125 g champignon i skiver, 1 bdt radiser i tern, dressing/soya, salt og peber.
Opskrift: Kog kyllingen i rigeligt vand, med salt, peber og 3 bouillonterninger. Når kyllingen har kogt, tages kyllingen op, og fonden gemmes i fryseren til søndag. Kyllingen sættes i køleskabet til afkøling. Imens lægges bulgur i en skål, og hæld vand over. Lad stå i ca. 20 minutter, og si det overskydende vand fra bulguren. Bland bulgur med peberfrugt, løg, champignon, gulerødder og radiser. Skær tomaterne op, og fjern kerner og indmad fra tomaternes midte. Selve tomatens skal skæres i tern og blandes i salaten. Tag den afkølede kylling ud af køleskabet og pil den fra hinanden. ½ af det pillede kyllingekød blandes sammen med bulgur og grønsager i én stor skål. Evt. med lidt dressing eller soya, hvis den er lidt tør. Den anden 1 af kyllingekødet gemmes til onsdag aften. Smag bulgursalaten til med salt og peber, og server.

Tirsdag: Indisk curry med ris. Tilberedning 35 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 2 ds kikærter, 1 finthakket løg, 3 spsk. karry, 2 ds hakkede tomater, 1 ds kokosmælk, 500 g gulerødder i grove tern, 1 bouillonterning, 500 g ris, lidt fedtstof. Salt og peber efter smag.
Opskrift: Steg løgene gyldne ved middel varme i fedtstoffet i en gryde. Tilsæt krydderier, og lad karryen svitse godt af. Hæld kikærter, kokosmælk, hakkede tomater, gulerødder og bouillon ned til. Læg låg på og lad simre i ca. 25 minutter. Imens koges risen. Når risen er færdigkogt, serveres det sammen med den indiske curry.

 


Onsdag: 
Kyllingesandwich  med stegt kål. Tilberedning ca 20 minutter. Ikke fryseegnet.
Anvendes – ½ af kyllingekødet fra mandag, 2 ps fuldkornskrydderboller, ½ spidskål i strimler, 2-3 spsk soya, ½ agurk i skiver.
Opskrift: Varm en pande med høje sider godt op, og svits kålen. Først mør i lidt fedtstof, derefter i soya. Sauter kålen, til den er blød, men stadig har bid. Lun bollerne. Hiv kyllingekødet forsigtigt fra hinanden. Server sandwicherne, med kyllingekød, lunt citronkål og skiveskåret agurk.

Torsdag: Fiskefilet med kogte kartofler, ovnbagte rodfrugter og persille sovs. Tilberedning ca 60 minutter. Ikke fryseegnet.
Anvendes – 750 g paneret fiskefilet, 3 kg kartofler, 1 selleri, 250 g gulerødder, 1 dusk hakket persille, mel, vand, olie, fedtstof, salt og peber. Evt remoulade.
Opskrift: Skræl og kog alle kartofler i letsaltet vand. De resterende skal du bruge i morgen. Tænd ovnen på 180g. Rengør knoldselleriet og skær i passende stykker, det samme med gulerødderne. Vend grønsagerne i olie, salt og peber og læg i et ildfast fad. Sæt i ovnen i 45 minutter, eller til de er færdige. Steg fiskefilet i fedtstof på panden. Lav en opbagt sovs ved at smelte fedtstof i en gryde og tilsætte mel til det danner en melbolle. Herefter tilsættes vand, til den har den ønskede konsistens. Når sovsen er færdig, hældes den hakkede persille ned i sovsen. Server, når alle elementer er færdige.

Fredag: Kartoffelmos-klatkager med spidskålssalat og tørret skinke. Tilberedning 35 minutter. Ikke fryseegnet.
Anvendes – 1½ kolde, kogte kartofler, fedtstof, 1 ps revet ost, salt, peber, 200 g tørret skinke, ½ spidskål i strimler, ½ agurk i tern, 200 g ærter optøet fra frost, 1 grøn peberfrugt i tern, dressing.
Opskrift: Bland grønsagerne i en skål til en spidskålssalat. Mos de kolde, kogte kartofler sammen med revet ost. Vend mosen på panden, i små klatkager. Pas på, når de vendes, de er lidt skrøbelige i konsistensen. Når klatkagerne er færdige, serveres de med den tørrede skinke og spidskålssalaten. Jeg har tidligere lavet kartoffelklatkagerne med mine døtre, det er en meget børnevenlig ret. Både at spise, men også at lade dem være med i køkkenet ved. For at se en mere detaljeret beskrivelse med flere fotos, kan I klikke her: Kartoffelmos-klatkager

Lørdag: Grønsagswok med  ris. Tilberedning ca 25 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 500 g ris, 1 peberfrugt i strimler, 1 ps wokmix fra frost, 125 g champignon, 2 løg i strimler, 125 g ærter fra frost, fedtstof, salt, peber og karry, samt lidt citronsaft.
Opskrift: Snit alle grønsager i mundrette størrelser. Kog risen i en gryde med letsaltet vand. Varm en wok godt op, og steg løgene godt af, sammen med krydderierne. Tilsæt de resterende rå grønsager. Når de er stegt godt af, tilsættes de frosne grønsager, og wokken varmes godt op igen. Smag til med salt, peber og karry. Når ris og grønsager er færdige, kan risen enten blandes sammen med grønsagerne i wokken, eller det kan serveres hver for sig og blandes på tallerkenen.

Søndag: Minestronesuppe med baguette
Anvendes – 2 l vand, 3 bouillonterninger, 2 ds hakkede tomater, basilikum, salt, peber, de resterende grønsager fra ugens løb, fx gulerødder, peberfrugt, tomater, ærter, løg, champignon, 1 ps pasta.
Opskrift: Alle grønsager snittes/skæres i mundrette bidder, og de steges bløde i en suppegryde. Basilikum, salt, peber og de hakkede tomater tilføjes. Når det er stegt, hældes der vand over, og bouillonterninger. Lad det simre, til grønsagerne er kogte – uden at være udkogte. Pasta tilføjes suppen omkring 10 minutter før servering, og koges op i suppen. Lun baguettes i ovnen. Tilsæt ekstra vand, alt efter hvor meget vand pastaen har suget til sig i kogeprocessen. Smag til med krydderier og server.

Indkøbsseddel:

Kolonial:
Bulgur – 10 kr
Dressing, fx creme fraiche – 10 kr
Hakkede tomater, 4 ds – 16 kr
Kokosmælk, 1 ds – 10 kr
Kikærter, 2 ds – 12 kr
Pasta, 1 ps – 4,5 kr
Ris, 1 kg – 8 kr
Fuldkornskrydderboller, 2 ps – 20 kr
Baguette, frisk, 2 stk – 10 kr

Kølevarer:
Kylling, en hel frossen – 34,5 kr
Revet ost, 1 ps – 11 kr
Tørret schwarzwalder skinke, 200 g  – 19 kr
Fiskefilet, 750 g  – 35 kr

Grønt:
Løg, 1 kg – 5 kr
Kartofler, 3 kg  – 20 kr
Spidskål – 12 kr
Radiser – 5 kr
Pebermix, 2 ps – 24 kr
Ærter, frost – 12 kr
Champignon, 400 g – 10 kr
Gulerødder, 1½ kg – 10,5 kr
Agurk – 5 kr
Knoldselleri – 6 kr
Tomater, 1 kg – 18 kr
Wokmix, frost – 10 kr
Persille – 7 kr

Samlet pris: 344,5 kr

Sådan kan en spændende, lækker, grønsagsfyldt madplan se ud – hvis den skal være budgetvenlig, uden at mangle smag eller grønsager.
Jeg er i øvrigt blevet spurgt, om det er muligt at skrive mål på alle mine opskrifter, også mel, mælk osv. i opskrifter til fars eller en sovs. Der må jeg så bare beklage, jeg er for traditionel en husmor på det punkt. Jeg tager det på slump eller øjemål, hvor meget der skal I af det forskellige, så det er ikke altid jeg har en idé om hvor meget der bruges på forhånd. Og det jeg bruger, kan være forskelligt til hvad I skal bruge. Derfor er mit bedste råd, at prøve jer frem. Det er sådan jeg har lært det.

Jeg ser frem til den kommende uge, og håber I kan bruge inspirationen fra mig. Fortsat god søndag!
Bon appetit. Mvh Mette K.

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar