Madplaner

Madplan uge 41

Sidste uge før efterårsferien for vores vedkommende, og selvfølgelig skal der også skrives en madplan for den kommende uge. I den forgangne uge prøvede vi ærtebøffer med friterede rosenkål og ris. Herhjemme, er det ikke en gentagelse værd. Det var så svært at få til at hænge sammen, der var ærtemos ud over det hele, og rosenkålene brændte på. IKKE en succes!

Men, sådan kan det gå. Nogle gange lykkedes det, andre gange gør det ikke. Når man prøver noget nyt, så er det ikke altid det fungerer efter hensigten. Om ikke andet, så håber jeg det er gået bedre for jer, kære læsere.

Prisen for den kommende uge ender på 346,5 kr, som dækker 7 x aftensmad til 2 voksne og 2-3 børn. Denne gang er alle retter afprøvet før, så det ender nok bedre end denne uges ærtebøf-fadæse 😀 Der er skrevet plan efter Lidl’s gode fødselsdagstilbud, og komplet indkøbsliste samt daglige opskrifter er en selvfølge. Husk også at kigge med på min Facebook-side Budget-familien.dk for kommende madplaner og andre gode sparetips.

Det bringer os videre til madplanen for den kommende uge:

Mandag: Wannabe pasta alla carbonara med dampet broccoli. Tilberedning 25 minutter. Ikke fryseegnet.
Anvendes – 500 g pasta, 2 pk. bacon i tern, en ps revet ost, lidt mel, mælk og fedtstof til sovsen, 1 løg i tern, 1 broccoli i buketter, inkl. stokken. Salt og peber.
Opskrift: Kog pasta. Steg løget blødt i en gryde der er stor nok til både pasta og sovs, sammen med bacon og peber. Lav en opbagt sovs ved at smelte fedtstof i en gryde og tilsætte mel til det danner en melbolle. Herefter tilsættes vand og mælk, til den har den ønskede konsistens. Når sovsen er færdig, smeltes den revne ost ned i det, så det bliver en ostesovs. Når bacon og løg er gennemstegt, tilsættes ostesovsen, og det koges op. Vandet drænes fra pastaen og det hældes i sovsen. Hæld ca. 2 cm vand i bunden af en gryde og bring vandet i kog. Hæld broccolien i og lad det dampe 2-3 min. Vær meget opmærksom, så det stadig holder sit bid. Server, når både pasta carbonara og broccoli er færdig. Broccolien kan enten serveres i spaghetti carbonara, eller ved siden af.

Tirsdag: Farsbrød med kartofler, ærter og brun sovs. Tilberedning 1 time og 15 minutter. Fryseegnet
Anvendes – 550 g hakket svinekød, 1 æg, 1 finthakket løg, mælk, mel, kulør, fedtstof, salt, peber, 1½ kg kartofler og 1 ps ærter fra frost,
Opskrift: Tænd ovnen på 180g. Rør kød, æg, hakket løg, mel, salt, peber og mælk sammen til en fars. Form farsen til et brød, og put i ildfast fad. Drys med rasp. Giv den omkring en time. Skræl og kog kartofler i letsaltet vand. Lav en opbagt sovs, ved at smelte fedtstof i en gryde, og mel røres i til en melbolle er dannet. Kogevandet fra kartofler tilsættes under piskning, til den har en sovsekonsistens. Kulør tilsættes, den smages til og koges igennem nogle få minutter. Kog ærterne i letsaltet vand i 2-3 minutter. Server, når farsbrødet er kommet ud af ovnen, og alle elementer er færdige.

Onsdag: Fladbrød med skinke og grønt. Tilberedning ca 20 minutter. Ikke fryseegnet
Anvendes – Hvedemel, bagepulver, 200 g tørret skinke, ½ icebergsalat, 500 g tomat i skiver, ½ agurk i skiver og mayonnaise efter smag.
Opskrift: Hvert fladbrød laves af 3-4 dl hvedemel, 1,5 tsk. bagepulver og ca. 1 dl vand. Bland mel og bagepulver i en lille skål, og tilsæt vandet lidt af gangen. Bank det fladt på bordet med hånden, det må gerne have et rustikt look. Stik huller i med en gaffel (vigtigt). Steg dejen i fedtstof på panden, et par minutter på hver side. Det kan enten være som ét stort fladbrød, eller flere små. Det kommer an på hvad I foretrækker. Snit agurk, tomater og salat. Server det lune brød med mayo, ost, skinke og grønt ovenpå. Vi plejer at spise 2-3 pandestørrelse brød.
Jeg ved godt, det er svært at forestille sig det bliver til et brød, når I forbereder dejen, men bare rolig. Det skal nok blive godt. 🙂

 

 

 

Torsdag: Kylling i karry med ris og råkostsalat. Tilberedning 45 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 500 g kyllingefilet i tern, 500 g ris, 1 løg i tern, 1 porre i fine ringe, 1 peberfrugt i tern, 200 g champignon i skiver, 1 kg revne gulerødder. Karry, salt og peber.
Opskrift: Steg løg og porre bløde i en gryde. Steg karryen af i gryden. Tilsæt kyllingen, og gennemsteg den. Tilsæt peberfrugt og champignon, og varm godt igennem. Tilsæt vand til en passende mængde sovs, og kog op. Kog risen i letsaltet vand. Smag sovsen til med salt og peber, evt. jævne den med en meljævning, ved at ryste mel og vand godt sammen i en meljævner, og tilsætte i sovsen. Kog godt op, hvis der er tilsat en jævning. Smag til med salt og peber og server sovsen sammen med den færdige ris, og revne gulerødder.

Fredag: Kokossuppe med  ris. Tilberedning ca 45 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 2 ds kokosmælk, 1 l vand, 2-3 bouillonterninger, 500 g groftrevne gulerødder, 1 peberfrugt i fine strimler, 125 g champignon i strimler, 500 g kartofler i tern, 1 porre i ringe, 500 g ris, tørret chili, chilisovs, salt og peber.
Opskrift: Svits grønsagerne godt af i en stor gryde, sammen med tørret chili som også brændes af. Det kan undværes, hvis man ikke er til stærk mad. Derefter tilsættes de to dåser kokosmælk, lidt chilisovs, og det varmes godt op. Vand og bouillon tilsættes, det smages til med salt og peber. Ris koges i letsaltet vand ved siden af. Når ris og suppe er færdig, hældes ris i en dyb tallerken og fyldes op med suppe, og serveres.

Lørdag: Kyllingenuggets med  kartofler og bønnefritter. Tilberedning 1 time, ikke fryseegnet.
Anvendes – 500 g kyllingebryst i tern, 1 ps bønner, rasp, mælk, max 6 æg, timian, 1½ kg kartofler, olie, salt og peber.
Opskrift: Tænd ovnen på 200g. Hæld de frosne bønner i en stor skål og bland med olie. Hæld dem ud på en bageplade med bagepapir og krydr godt med salt og timian. Bag dem i 30-40 minutter. Pas på de ikke brænder på. Skræl og kog kartofler i letsaltet vand. Hæld mel krydret med salt, timian og peber, rasp og æg i hver sin skål. Paner kyllingestykkerne ved at dyppe kyllingerne i mel, derefter æg, rasp, æg og rasp igen. Læg stykkerne på en stor bradepande med bagepapir, evt. med lidt olie over hvis de skal være ekstra sprøde. Bag dem i ovnen i 20 minutter – vend dem efter 10 min. Husk at tjekke om de er gennemstegt, inden servering. Hvis ikke, skal de længere tid i ovnen. Server, når alle elementer er klar.

Søndag: Orange deller med pasta, opbagt sovs og blandet salat. Tilberedning 60 minutter. Enkelte elementer er fryseegnet.
Anvendes – 500 g hakket svinekød, resterende grønsager fra ugens løb, som ikke skal bruges i salaten. (fx, 250 g tomater, porre, 250 g gulerødder, rester af dampet broccoli, også gerne rå eller kogte kartofler), 1 æg, mel efter behov, 500 g pasta, salt, peber, chilisovs. Til salaten: ½ iceberg i strimler, 1 peberfrugt i tern, 125 g champignon, ½ agurk i tern, 250 g gulerødder i tern, 250 g tomater i tern.
Opskrift: Find en blender frem, og blend alle grønsagerne. Hæld lidt chilisovs i massen. Lav en fars af kød, æg, mel, krydderier og grønsagsblend. Lad hvile i køleskabet i 20-30 minutter. Når farsen har hvilet, formes den til frikadeller på panden, og steges til de er gennemstegte. Bland grønsagerne til en salat. Kog pasta i letsaltet vand. Lav en mælkesovs ved at smelte fedtstof i en gryde. Dernæst tilsættes mel til det danner en melbolle. Herefter tilsættes vand til den har den ønskede konsistens. Server, når det hele er klar.

Indkøbsliste til Lidl:

Kolonial:
Ris, 1 kg – 8 kr
Rasp – 7,5 kr
Kokosmælk, 2 ds – 18 kr
Pasta, 2 ps – 9 kr

Kølevarer:
Hakket svin, 3 pk á 350 g – 30 kr. Pakkes om til 2 portioner, én med 500 g, og én med 550 g.
Æg, 8 stk – 12 kr
Mælk, 1 l – 6,5 kr
Kyllingefilet, 1 kg – 49 kr. Pakkes om til 2 portioner á 500 g
Revet ost – 11,5 kr
Bacon i tern, 400 g – 20 kr
Tørret schwarzwalder skinke, 200 g – 19 kr

Grønt:
Løg, 1 kg – 6 kr
Bønner, frost – 14 kr
Kartofler, 4 kg – 30 kr
Ærter, frost – 12 kr
Iceberg – 10 kr
Agurk – 6 kr
Tomater, 1 kg – 14 kr (dette er den eneste jeg er usikker på, da prisen er skiftet fra uge 39 og til nu, men jeg forventer det stadig er de 14 kr)
Pebermix – 16 kr
Gulerødder, 2 kg – 14 kr
Champignon, 250 g – 10 kr
Porrer – 12 kr
Broccoli – 12 kr

Samlet pris: 346,5 kr

Det er et bud på en spændende, lækker madplan, hvor der ikke skal gås på kompromis med hverken smag eller mængden af grønsager. Jeg ser frem til at få nogle af de gode klassikere igen, særligt kokossuppen giver allerede lidt rumlen i maven.

Det var alt for mig i denne omgang. Jeg ser frem til næste gang, og vi skrives ved. Hvis ikke før, så på søndag.
– og så håber jeg at de tekniske problemer er over for good!

God søndag til jer alle og bon appetit.
Mvh Mette K.

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar