Ikke kategoriseret

Sidst-på-måneden-madplan, august

Det er nu også den sidste uge i august, og derfor også nu det kan være svært at få enderne til at nå sammen indtil vi når september. Derfor har jeg også lavet en lidt billigere sidst-på-måneden-madplan for august. Det er ingen skam at være i en situation, hvor det bliver nødt til at være skrabet til sidst i måneden. Det er heller ingen skam at justere sit madbudget ind efter det. Men det kan være så uendeligt svært at overskue at få det til at ske, uden at skulle overleve på rugbrød og havregrød.

Det kan denne madplan forhåbentligt være med til at afhjælpe. En madplan, som er absolut budgetvenlig, men stadig varieret og lækker, samt smækfyldt med grønsager. Hvis der er luft i budgettet til det, eller du ønsker inspiration til en anden madplan, kan du se den almindelige madplan her: Madplan uge 35

Den samlede pris for denne sidst-på-måneden-madplan er 281,25 kr, og dækker ligesom den almindelige madplan 2 voksne og 2-3 børn. Der er også her handlet ind efter Nettos tilbud og faste priser. Der ér skåret ind til benet, men det skulle helst ikke være i sådan en grad at det ikke er muligt at blive mæt. Daglige opskrifter og komplet indkøbsseddel figurerer også her sidst i indlægget, så det er lige til at gå til. Uden yderligere dikkedarer, vil jeg derfor gå til indlæggets centrum: Madplanen.

Mandag: Kyllingelår med sauteret grønt og ris.  Tilberedning: 1 time og 15 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 1½ kg kyllingelår, optøet fra frost, 2 løg i tern, 1 peberfrugt i strimler, 2 tomater i tern, ½ hvidkål i tynde strimler, 1 kg ris (kog det hele, resten skal bruges onsdag), salt, peber, tørret oregano.
Opskrift: Sæt ovnen på 200g. Rengør lårene, læg dem i et ildfast fad med lidt vand, og drys med krydderier. Sæt i den varme ovn i 45-60 minutter, til de er gennemstegte. Kog risen efter anvisningerne på posen. Sauter grønsagerne i en stor pande, så de ikke er skamstegte, men stadig har bid. Når kylling, ris og grønsager er færdige, kan der serveres. Husk at gemme minimum ½ af risen til onsdag. Væsken fra de sauterede grønsager skulle gerne være nok til sovs, men ellers kan du servere med lidt ketchup.

Tirsdag: Ovnbagte rodfrugter med kyllingenuggets. Tilberedning 1 time. Fryseegnet.
Anvendes – 1½ kg kartofler, 1 kg gulerødder, 1 løg i strimler, lidt olie, salt, peber, tørret timian, 2 ps kyllingenuggets.
Opskrift: Tænd ovnen på 180g. Skræl og skær kartofler og gulerødder i stave. Læg dem i et ildfast fad, sammen med løg. Pensl med olie og krydderier. Sæt i ovnen ca. 45 minutter, eller til de er færdige, uden at blive for bløde. Steg nuggets i olie på panden, til de er gyldne på begge sider. Server, når både rodfrugter og nuggets er færdige.

Onsdag: Kantonesiske ris. Tilberedning ca. 20 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 5 æg, 1/4 hvidkål i strimler, resten af risen fra mandag, 2 løg, 1 ps wokmix fra frost. Salt, peber, tørret chili. Evt. lidt vand.
Opskrift: Rør æggene sammen med salt og peber. Steg på en pande til tynd omelet. Læg omeletten over på et skærebræt, og skær i strimler. Steg alle grønsagerne i en wok eller pande med høje sider, sammen med krydderier. Når det er stegt, tilsættes risene fra mandag, og det varmes godt igennem, evt. med vand, hvis det er ved at brænde på. Læg æggestrimlerne i retten, rør godt sammen, og server.

Torsdag: Pasta med hakket svinekød og kogte ærter. Tilberedning: 20 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 500 g pasta, 600 g hakket svinekød,1 løg, 1 ps ærter, mel, mælk, lidt fedtstof, salt og peber.
Opskrift: Kog pastaen. Steg løget i en gryde, der er stor nok til at indeholde det hele. Brun kødet i den samme gryde. Når det er gjort, hældes det over i en skål, og stilles til side. Lav en mælkesovs i gryden, ved at hælde lidt fedtstof i gryden. Tilsæt mel, så der dannes en melbolle. Tilsæt mælk og vand og rør ud, til det har den ønskede sovsekonsistens. Når den er opnået, hældes den færdigkogte pasta og svinekødet tilbage i gryden, og det varmes godt op igen. Kog ærterne kort op i en gryde for sig. Når både ærter, og sovs/pastablandingen er færdig, kan der serveres.

Fredag: Risengrød med en smørklat smør. Tilberedning ca. 1 time og 15 minutter. Ikke fryseegnet, men rester kan bruges til klatkager
Anvendes – 3 dl vand, 375 g grødris, 3 liter mælk, ¾ tsk salt, smør, sukker, kanel.
Opskrift: Kog vand op i en tykbundet gryde. Tilsæt grødris. Kog risene ved jævn varme med konstant omrøring i minimum 2 min. Tilsæt mælk, bring blandingen i kog. Kog grøden videre ved svag varme, stadig under omrøring, i ca. 10 min. Låg på og kog i ca. 50 min, med jævnlig omrøring i gryden. Hvis grøden virker tynd så kog den i yderligere ca. 5 min. – uden låg. Tilsæt salt og smag til. Server med smørklat, sukker og kanel.

Lørdag: Pizza-boller med gnavegrønt. En mellemting mellem minipizzaer, foccacia, og pizzasnegle.Tilberedning: 1 time, vil jeg tro. Jeg har ikke selv prøvet disse endnu. Fryseegnet.
Anvendes – til dej: 50 g gær, 3 dl vand lunkent vand, 1 tsk salt, 2 spsk vegetabilsk olie, 500 g mel. Fyld: hakkede tomater, tomatpuré, 1 peberfrugt i tern, 2 løg i tern, 200 g champignon i skiver, 400 g svitset svinekød, 1 ps revet ost, salt, peber, tørret oregano. Gnavegrønt: 1 agurk og 3 tomater.
Opskrift: Varm hakkede tomater og tomatpuré op i en gryde, sammen med salt, peber og tørret oregano. Lad køle af. Rør gæren ud i det lunkne vand i en stor skål. Tilsæt salt og olie. Rør ¾ af melet i med en grydeske. Drys det sidste mel ud på bordet, læg dejen ud på og ælt det sidste mel ind i dejen. Ælt. Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt resten af melet i. Ælt dejen godt igennem. Rul den ud til en lang slange og skær op i kugler. Det plejer at blive omkring 20 boller. Lav en fordybning i bollen og fyld med tomatsovs, fyld efter ønske og revet ost. Fold bolledejen godt ind over, så det indkapsles i bollen. Sæt til efterhævning i 20 minutter. I god tid inden de 20 minutter er gået, tændes ovnen på 200 g. Drys med oregano, inden de sættes i ovnen i ca. 20 minutter. Er der nogen, der er “gået op” i mellemtiden, gør det ikke noget. Skær agurker og tomater ud til gnavegrønt, og server når bollerne er færdige.

Søndag: Kinesisk Mang-ting-suppe med flutes
Anvendes – de resterende grønsager og kartofler fra ugens løb, chilisovs, hakkede tomater, 5 æg, salt, peber og tørret chili. 2½ l. vand, 3 bouillon terninger.
Opskrift: Sæt ovnen på 150 g. Snit og skær alle grønsager i mundrette bidder. De lægges i en stor suppegryde, og sauteres godt sammen med lidt fedtstof. Når de er blødt lidt op, hældes chilisovs, hakkede tomater og krydderier i efter smag, og det steges godt igennem igen. Vand og bouillon terninger lægges i, og det hele koges op. Lad suppen simre, til grønsagerne er færdige. Lun flutes i ovnen. Når de er færdige, slås de 5 æg ud i suppen, samtidig med der røres rundt. Det virker lidt specielt de første par gange, men tro mig – det smager godt. Der røres godt rundt i suppen, så æggene bliver rørt ud i suppen. Efter 5-6 minutter, er suppen færdig og den kan serveres sammen med flutes.

Indkøbsseddel til Netto:

Kolonial:
Grødris, 500 g – 5 kr
Pasta, 500 g – 4,5 kr
Ris, 1 kg parboiled – 8 kr
Hakkede tomater – 4 kr
Tomatpuré – 2,5 kr

Køl:
Æg, 10 stk – 20 kr
Kyllingenuggets, 2 pk – 24 kr
Kyllingelår, 1½ kg, frost – 25 kr
Mælk, 4 l – 26 kr
Gær – 1 kr
Hakket svinekød, 500 g – 30 kr (efter køb skal det deles op i 2 portioner)
Flutes – 10 kr
Revet ost – 6 kr

Grønt:
Wokmix, frost – 9 kr
Ærter, frost – 9 kr
Løg, 1½ kg – 9 kr
Champignon, 400 g – 14 kr
Gulerødder, 1½ kg – 11,25 kr
Bagekartofler, 1½ kg – 15 kr
Pebermix -16 kr
Tomater, 1 kg – 14 kr
Agurk – 6 kr
Hvidkål – 12 kr

Samlet pris: 281,25 kr

Det var endnu et bud på en spændende, men bestemt i den skrabede og meget budgetvenlige ende af skalaen. Jeg glæder mig til at afprøve flere af retterne, som også er nye for mig.

Jeg håber I kan bruge inspirationen. Derudover så kan I finde mig på Facebook, hvor I kan se kommende madplaner og andre indlæg. Den kan I finde her: Budget-familien.dk

Vi læses ved, hvis ikke før – så på næste søndag.

Bon appetit!
Mvh. Mette K

Forrige Indlæg Næste Indlæg

2 Kommentarer

  • Svar Camilla 27. august 2017 at 12:03

    Jeg siger det lige igen – respekt for dit store, gennemførte arbejde! Stor inspiration til os andre madplans-mennesker.

    • Budget-familien
      Svar Budget-familien 28. august 2017 at 21:35

      Tak for det, Camilla. 😀
      Og tak fordi du læser med, det sætter jeg til gengæld pris på
      Mvh Mette K

    Skriv en kommentar