Madplaner

Madplan uge 35

Som jeg har gjort det i mange uger efterhånden, deler jeg også denne søndag vores madplan med jer. I den forgangne uge, var særligt kartoffelfrikadellerne med gulerødder á l’orange et stort hit. Både som aftensmad, og på rugbrød til frokost dagen efter. Det er bestemt ikke sidste gang vi prøver det. Det var også ugen, hvor livet som studerende kunne mærkes igen, med køb af kompendier osv. Det er spændende at læse, og jeg føler mig helt vildt priviligeret at leve i et land, der giver forsørgelsesgrundlag mens jeg studerer – men det er nu også dyrt at købe ind til.

I denne uge er der også en del nye retter på menuen, retter jeg har fundet i en fransk kogebog og justeret til efter budget, sværhedsgrad og smag. Jeg ser frem til at smage dem – og håber i gør det samme 😀

I denne uge er den samlede pris på 339 kr, og dækker som altid 2 voksne og 2-3 børn. Der er skrevet madplan efter Netto’s tilbud og faste varer, bl.a. fordi det er længe siden jeg sidst tog udgangspunkt i Netto, men mest fordi en trofast følger har skrevet og ønsket det.

Det er også den sidste weekend for august måned, derfor har jeg også skrevet en sidst-på-måneden-madplan for denne måned. Den kan findes ved at du trykker her: Sidst-på-måneden-madplan, august. Den samlede pris for den madplan er 281,25 kr, og dækker stadig 2 voksne og 2-3 børn.

Nu til indlæggets hovedpointe – madplanen for den kommende uge:

Mandag: Risengrød med en smørklat smør. Tilberedning ca. 1 time og 15 minutter. Ikke fryseegnet, men rester kan bruges til klatkager
Anvendes – 3 dl vand, 375 g grødris, 3 liter mælk, ¾ tsk salt, smør, sukker, kanel.
Opskrift: Kog vand op i en tykbundet gryde. Tilsæt grødris. Kog risene ved jævn varme med konstant omrøring i minimum 2 min. Tilsæt mælk, bring blandingen i kog. Kog grøden videre ved svag varme, stadig under omrøring, i ca. 10 min. Låg på og kog i ca. 50 min, med jævnlig omrøring i gryden. Hvis grøden virker tynd så kog den i yderligere ca. 5 min. – uden låg. Tilsæt salt og smag til. Server med smørklat, sukker og kanel.

 

Tirsdag: Rodfrugtsfad med frikadeller. Tiberedning1 time og 15 minutter. Jeg vil tro, det er fryseegnet, men er ikke prøvet.
Anvendes – 1½ kg kartofler, 1 kg gulerødder,  2 løg i tynde strimler, 1 ps revet ost, 1 bæger creme fraiche, salt, peber og tørret rosmarin og oregano. 500 g hakket svinekød, mælk, mel, 1 æg, 1 løg i tern, salt og peber.
Opskrift: Tænd ovnen på 180 g. Skræl og skær kartofler og gulerødder i terninger, og lad dem koge op i ca. 10 minutter. Der skal stadig være et bid i ternene. Bland en fars af hakket svinekød, løg i tern, lidt mel, 1 æg, lidt mælk, salt og peber. Lad hvile i 10 minutter. Blødgør løgene på en varm pande, så de er gyldne, men ikke har taget for meget farve. Bland den revne ost i creme fraichen. Læg de kogte rodfrugter og løgene i et ildfast fad, drys med krydderier, fyld creme fraiche og ost ovenpå, og stil i ovnen i 20-30 minutter, til osten er gratineret. Imens, former du frikadellefarsen til frikadeller på panden og steger dem på begge sider, til de er gennemstegte. Når både frikadeller og rodfrugtsfad er færdigt, serveres retten.

Onsdag: Sauteret grønt, med ovnstegte kyllingelår, og hasselbach kartofler. Tilberedning 1½ time. Fryseegnet.
Anvendes – 1½ kg kyllingelår, optøet fra frost, 1½ kg kartofler, ½ squash i tern, 1/4 hvidkål i tynde strimler, 125 g champignon i skiver, 1 peberfrugt i strimler, 3 tomater i tern, 2 løg i tern, 1/4 af ærterne, tøet op, salt, peber og tørret krydderi efter eget valg.
Opskrift: Sæt ovnen på 200g, alm. varme. Skræl kartoflerne, og skær riller halvvejs ned i kartoflerne, så tæt på hinanden som muligt, uden at skære dem over. Pensl dem med lidt olie og drys med salt og peber, og læg i et ildfast fad. Bag kartoflerne i ovnen i 50-60 minutter, til de er færdige. Rengør lårene, og krydr med salt, peber og tørret krydderi efter eget valg. Sæt dem i den varme ovn, lad dem stege i 45-60 minutter, til de er gennemstegt. Sauter grønsagerne i en stor pande eller i wokken, uden at skamstege dem. Server, når både kartofler, kylling og grønsager er færdige. Væsken fra de sauterede grønsager kan fungere som sovs, ellers kan anvendes ketchup.

Torsdag: Kyllingenuggets, lun bønnesalat og ris. Tilberedning 30 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 2 ps. nuggets, 1 kg parboiled ris (kog det hele, resten skal bruges lørdag), 1 ps grønne bønner, 3 tomater i tern, 2 løg i tynde strimler, salt, peber, tørret oregano og rosmarin, ketchup og remoulade.
Opskrift: Kog risen efter anvisning på posen. Blancher bønnerne i kogende vand i 5-10 minutter. Køl hurtigt af under den kolde hane, og stil til siden. Steg nuggets i varm olie på en pande, så de er gyldne på begge sider. Når de er færdige, steges løget blødt sammen med krydderier på panden. Tomater og krydderier tilsættes, og bønnerne tilsættes også og varmes godt op. Når både ris, nuggets og bønnesalat er færdig, serveres det sammen med ketchup og remoulade.

Fredag: Pastagratin med dampet broccoli. Tilberedning 45 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 500 g pasta, 500 g hakket svinekød, 1 ps revet ost, 1 bæger cremefine madlavningsfløde, 2 dl mælk, salt, peber og tørret oregano, 1 broccoli i buketter, inkl stok.
Opskrift: Sæt ovnen på 160g. Kog pastaen. Steg hakket svinekød på en varm pande sammen med krydderier, til det er færdigstegt. Bland mælk, fløde, revet ost og krydderier i en skål. Når pastaen er kogt, blandes pastaen i 2/3 af oste/flødeblandingen. Find et ildfast fad, og læg i lag. Først pasta, så sauteret kød, så pasta osv. Afslut med den sidste 1/3 af oste/flødeblandingen. Sæt faddet i ovnen i ca 20 minutter. I den tid, dampes broccolien. Hæld ca. 2 cm vand i bunden af en gryde og bring vandet i kog. Hæld broccolien i og lad det dampe 2-3 min. Vær meget opmærksom, så det stadig holder sit bid. Når pastagratin er færdig, serveres den med den dampede broccoli.

Lørdag: Kantonesisk ris. Tilberedning ca. 20 minutter. Fryseegnet.
Anvendes – 4 æg, 1/4 hvidkål i strimler, resten af risen fra torsdag, ½ ps ærter, 1 peberfrugt i strimler, 1-2 løg i tern, 200 g champignon i skiver, 1 pk skinke i strimler, 1/4 squash i tern,. Salt, peber, tørret chili.
Opskrift: Rør æggene sammen med salt og peber. Steg på en pande til tynd omelet. Læg omeletten over på et skærebræt, og skær i strimler. Steg alle grønsagerne i en wok eller pande med høje sider, sammen med skinke og krydderier. Når det er stegt, tilsættes risene fra torsdag, og det varmes godt igennem. Læg æggestrimlerne i retten, rør godt sammen, og server.

Søndag: Kinesisk Mang-ting-suppe med flutes
Anvendes – de resterende grønsager og kartofler fra ugens løb, chilisovs, hakkede tomater, 5 æg, salt, peber og tørret chili. 2½ l. vand, 3 bouillon terninger.
Opskrift: Sæt ovnen på 150 g. Snit og skær alle grønsager i mundrette bidder. De lægges i en stor suppegryde, og sauteres godt sammen med lidt fedtstof. Når de er blødt lidt op, hældes chilisovs, hakkede tomater og krydderier i efter smag, og det steges godt igennem igen. Vand og bouillon terninger lægges i, og det hele koges op. Lad suppen simre, til grønsagerne er færdige. Lun flutes i ovnen. Når de er færdige, slås de 5 æg ud i suppen, samtidig med der røres rundt. Det virker lidt specielt de første par gange, men tro mig – det smager godt. Der røres godt rundt i suppen, så æggene bliver rørt ud i suppen. Efter 5-6 minutter, er suppen færdig og den kan serveres sammen med flutes.

Indkøbsseddel til Netto:

Kolonial:
Ris, 1 kg parboiled – 8 kr
Pasta, 500 g – 4,5 kr
Hakkede tomater – 4 kr
Grødris, 500 g – 5 kr

Kølevarer:
Æg, 10 stk – 20 kr
Skinke i strimler – 11,25 kr
Creme fraiche, 1 bg – 10 kr
Revet ost, 2 ps – 12 kr
Kyllingenuggets, 2 ps frost – 24 kr
Kyllingelår, 1½ kg frosne – 25 kr
Hakket svinekød, 1 kg – 30 kr (deles op i 2 pakker efter køb)
Cremefine – 7 kr
Mælk, 4 l – 26 kr
Flutes – 10 kr

Grønt:
Ærter, frost – 9 kr
Løg, 1½ kg – 9 kr
Grønne bønner, frost – 9 kr
Broccoli – 12 kr
Pebermix – 16 kr
Champignon, 400 g – 14 kr
Gulerødder, 1½ kg – 11,25 kr
Kartofler, 3 kg – 30 kr
Squash – 6 kr
Tomater, 1 kg – 14 kr
Hvidkål – 12 kr

Samlet pris: 339 kr.

Det var mit ene bud på en sund, varieret og spændende madplan, hvor der er masser af grønsager og god smag. Følg som sagt med i min anden plan, og generelt på min Facebookside for at læse kommende madplaner og andre indlæg. Du kan finde den her: Budget-familien.dk

Tak fordi du læste med så langt! God søndag til jer, og vi læses ved. Hvis ikke før, så næste søndag.

Bon appetit!
Mvh. Mette K

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

2 Kommentarer

  • Svar Susanne Christensen 6. september 2017 at 14:53

    Hvor er det et stort og genialt arbejde du gør her. Du forærer os en madplan m spændende, god, sund og billig mad. Oven i købet m indløbsliste. Tusind tak. Du fortjener en medalje ??????

    • Budget-familien
      Svar Budget-familien 10. september 2017 at 7:51

      Tak for de pæne ord. 😀 Jeg er glad for du kan bruge mit arbejde og mine madplaner 🙂

    Skriv en kommentar