Madplaner

Madplan uge 34

Selvom det er fra en ny platform, så er alt jo som udgangspunkt ved det gamle. Derfor er bloggens centrale omdrejningspunkt selvfølgelig det samme som det altid har været – en budgetvenlig, sund og varieret madplan med fokus på at undgå madspild. En madplan, hvor det er muligt at leve billigt som familie, uden at gå på kompromis med hverken smag eller grønsager.

Som altid figurerer der også en komplet indkøbsseddel og daglige opskrifter i indlægget, men som noget nyt vil jeg skrive hvor lang tid det tager at lave. Hvis det også er nye retter for mig, så hvor lang tid jeg forventer det vil tage. Ligeledes om det er fryseegnet eller ej. 

Jeg har været i kogebøgerne for at finde ny inspiration, og der er derfor ikke billeder til alle opskrifterne – ligesom de ikke alle er afprøvet herhjemme endnu. Der skal nyt til engang imellem! Blandet med de vante retter, giver det en spændende uge vi går i møde.

Den samlede pris for den kommende uge er 333,5 kr, og dækker som altid alt til 7xaftensmad for 2 voksne og 2-3 mindre børn. På opfordring fra en trofast læser, er der i denne uge skrevet en madplan ud fra Rema1000’s tilbud og faste varesortiment. Er der andre, der har bestemte ønsker, er I mere end velkomne til at skrive til mig. Så vil jeg gøre hvad jeg kan, for at hjælpe. 

Husk også at tjekke kommende indlæg og madplaner ud på Budget-familien.dk , der er min Facebook-side. Én af fordelene ved, og årsagerne til jeg skiftede til denne platform, er de øgede tekniske muligheder. Det er derfor muligt at finde min side nederst i indlægget. Dét er da bare smart! 

Nok udenomssnak! Nu til det, det hele handler om. Madplanen for den kommende uge.

Mandag: Kartoffelfrikadeller med gulerødder á l’orange. Et bud på tilberedelsestid vil være 1 time fra start til slut, inkl. forberedelse af grønsager. Ikke fryseegnet, men gode til madpakker.
Anvendes – 1½ kg kartofler, 4-5 æg, 2 spsk flydende/smeltet smør eller margarine, rasp til panering, 1 kg gulerødder, 1 bdt. fintsnittede forårsløg, 2 appelsiner, salt, peber, fedtstof til stegning.

Opskrift: Skræl og kog kartofler i usaltet vand. Mos kartoflerne, mens de er varme, og stil derefter mosen på køl, mens du forbereder gulerødder á l’orange. Skræl gulerødderne og skær dem i mindre stykker. Kog gulerødderne i letsaltet vand, si vandet fra og hæld i en skål. Skræl en appelsin og pres den for saft. Skræl den anden appelsin og skær den i små stykker. Bland den snittede forårsløg, appelsinsaft og appelsinstykker i skålen med gulerødder, og smag til med salt og peber. Stil på køl, mens du tilbereder dellerne.
Rør den nu afkølede kartoffelmos sammen med 2 æg, 2 spsk flydende/smeltet fedtstof samt salt og peber. Slå 2-3 æg ud i en tallerken, og rør dem sammen. Hæld rasp op i en anden tallerken. Form mosen til frikadeller, paner dem i æg og rasp, inden de steges lysebrune på en varm pande på begge sider. Brug rigeligt fedtstof, så de ikke brænder på. Når kartoffelfrikadellerne er færdige, findes skålen med gulerødder á l’orange frem, og det serveres.

Tirsdag: Pasta med kødsovs og kogte grønsager. Tilberedelse 20-30 minutter, inkl forberedelse af grønsager. Fryseegnet.
Anvendes – 500 g pasta, 500 g hakket oksekød, lidt fedtstof til stegning, 1 ds hakkede tomater, 1 finthakket løg, 125 g hakkede champignon, 3 stilke bladselleri i tern, 1 peberfrugt i tern, vand efter behov, 1 ps blomkålsblanding (frossen), salt, peber, tørret timian og tørret basilikum. Evt. mel til en meljævning af sovsen.

Opskrift: Steg løgene bløde i en stor gryde, sammen med krydderier. De må ikke tage for meget farve. Tilsæt oksekødet, og brun det til det er gennemstegt. Tilsæt champignon, peberfrugt og bladselleri og varm det godt igennem. Tilsæt hakkede tomater og vand, til der er rigeligt sovs til i dag og morgendagens sloppy joes. Lad det småsimre. Kog pastaen og blomkålsblandingen i letsaltet vand, i hver sin gryde. Skal sovsen jævnes, gøres det når pasta og grønsager er kogt færdig. Den jævnes ved at ryste mel og vand sammen i en meljævner, og tilsætte sovsen. Jævnes den, er det vigtigt at koge den godt igennem, inden servering. for at sikre der ikke er klumper i sovsen. Når sovs, pasta og grønsager er færdig, serveres det. Gem minimum 1/3 sovs til onsdag.

Onsdag: Sloppy Joes med diverse grønt. Tilberedning ca 15 minutter, inkl. forberedelse af grønsager. Ikke fryseegnet.
Anvendes – resten af kødsovsen fra tirsdag, 2 ps. fuldkornskrydderboller, 1 agurk i skiver, 1/4 spidskål i strimler, 500 g tomater i skiver.
Opskrift: Sloppy Joes er en variation af en burger, med kødsovs i stedet for en bøf. Det er derfor en ganske simpel opskrift, hvor en rest kødsovs varmes op i en gryde. Herefter skal bollerne skal lunes, fyldes med en smule sovs, agurk, tomater, strimlet spidskål, og derefter serveres.

Torsdag: Rissalat med kyllingelår. Tilberedning ca. 1 time, inkl. forberedelse af grønsager og stegetid. Fryseegnet.
Anvendes – 2 pk kyllingelår, 4 ps ris, 1 løg, 1/4 ps ærter fra frost, 1 peberfrugt i tern, 500 g revne gulerødder, salt, peber, tørret krydderi efter eget valg. Lidt fedtstof til stegning.
Opskrift: Sæt ovnen på 200g, alm. varme. Rengør lårene, og krydr med salt, peber og tørret krydderi efter eget valg. Sæt dem i den varme ovn, lad dem stege i 45-60 minutter, til de er gennemstegt. Kog risen i letsaltet vand. Varm en pande med høje sider godt op, og svits grønsagerne i lidt fedtstof i panden. Når risen er kogt færdig, blandes den i panden med grønsager og røres godt rundt. Hvis det ikke kan være i panden, er det okay at bruge en stor skål i stedet. Server, når både rissalat og kyllingelår er færdige.

Fredag: Scottish stovies med æg og bønner. Tilberedning ca 1 time, inkl forberedelse af grønsager. Ikke fryseegnet.
Traditionelt serveres det i Skotland med baked beans. Vil man have den traditionelle skotske ret, står det jer jo frit for at servere med baked beans i stedet for spejlæg.
Anvendes – 3 løg i skiver, 1 spsk. timian, 1,5 kg skrællede kartofler i mundrette tern, 1 l vand, salt og peber, 10 æg, 1 ps frosne, grønne bønner.
Opskrift: Steg løgene bløde i en stor gryde, sammen med salt, peber og timian ved lav varme. Put kartoffelternene i gryden, sammen med vand. Læg låg på og lad det simre under jævnlig omrøring, til kartoflerne er kogte. Hvis kartoflerne går lidt i stykker under omrøringen, gør det ikke noget. Hæld vandet fra, når kartoflerne er kogt. Blancher bønnerne, så de stadig har bid, men ikke er rå. Spejl æggene på en varm pande i lidt fedtstof, og server retten, når det hele er klart.

Lørdag: Fiskedeller med pasta, spidskålssalat og hvid sovs. Tilberedning ca 45 minutter, inkl forberedelse af grønsager. Dellerne er fryseegnede, men også gode til frokost.
Anvendes – 2 pk færdig fiskefars af laks og torsk, ½ spidskål i strimler, ½ ps optøede ærter, 3 stilke bladselleri i tern, 125 champignon i strimler, 500 g pasta, mælk, mel, fedtstof, salt og peber.
Opskrift: Varm en pande op til middel temperatur. Rør den færdige fars igennem, og steg på panden i frikadeller. Bland spidskål, ærter, bladselleri og champignon til en salat. Hvis det er nødvendigt, kan blandes en olie/eddikedressing i forholdet 1 del eddike og 3 dele olie, sammen med salt og peber. Kog pastaen i letsaltet vand. Lav en mælkesovs ved at smelte fedtstof i en gryde. Dernæst tilsættes mel til det danner en melbolle. Herefter tilsættes vand og mælk, til den har den ønskede konsistens. Server, når det hele er klar. (Billedet er en spidskålssalat fra tidligere)

Søndag: Wok med ris og kylling. Tilberedning ca 30-45 minutter, inkl forberedelse af grønsager.
Anvendes – 1 pk fersk kyllingebryst, 4 ps ris, resten af grønsagerne fra ugens løb, fx løg, tomat, gulerødder, spidskål, ærter, peberfrugt og bønner. Karry, salt, peber og fedtstof.
Opskrift: Skær kyllingebrystet i tynde strimler. Kog risen i letsaltet vand. Skær så alle grønsagerne fra ugens løb i tynde strimler. Herefter sættes wokken på blusset og der skrues helt op for varmen. Steg kyllingen i lidt fedtstof, og svits den af i karry. Tilføj alle grønsagerne i wokken, og steg godt op. Skru ned for varmen, og lad småsimre. Tilsæt en anelse vand, hvis det virker til, den er ved at brænde på. Smag til med salt, peber og karry. Når risen er kogt, kan den enten hældes i wokken, eller serveres i en gryde for sig.

Indkøbsseddel til Rema1000:

Kolonial:
Pasta, 2 ps Pasta di Lorenzo – 10 kr
Hakkede tomater, 1 ds – 4 kr
Ris, 2 pk – 9 kr
Boller, 2 ps fuldkornskrydderboller – 15 kr
Rasp – 4 kr
Majs, 1 ds – 5,5 kr

Køl:
Hakket oksekød, 500 g – 20 kr
Æg, 15 stk – 21,5 kr
Kyllingelår, 2 pk á 400 g – 20 kr
Kyllingebryst, fersk – 20 kr
Fiskefars, af laks og torsk, 2 pk – 50 kr
Mælk, 1 l – 6,5 kr

Grønt:
Kartofler, 3 kg – 24 kr
Gulerødder, 2 kg økologiske – 14 kr
Appelsin, 1 stk – 2 kr
Forårsløg, 1 bdt – 6 kr
Blomkålsblanding, frost – 10 kr
Grønne bønner, frost – 10 kr
Ærter, frost – 10
Løg, 1 kg – 6 kr
Champignon, 250 g – 10 kr
Pebermix – 16 kr
Tomater, 1 kg – 10 kr
Bladselleri – 10 kr
Spidskål – 12 kr
Agurk – 6 kr

Samlet pris: 333,5 kr

Det ender altid med at blive et langt indlæg, men sådan er det jo nu engang.
Jeg er spændt på hvad resten af familien siger til kartoffelfrikadellerne og gulerødder á l’orange! 😀

Tak fordi I har læst med. Vi skrives ved i næste uge – hvis ikke før.

Bon appetit!
Mvh Mette K

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

Ingen kommentarer

Skriv en kommentar