Madplaner

Madplan uge 33

5 måneder er der nu gået, siden jeg begyndte på min blog – og hvor er det dog gået stærkt! Jeg er ydmyg, men også lidt stolt over de mange positive beskeder og kommentarer jeg får.

Herhjemme har det været byfest, som kulminerede i går aftes med helstegt pattegris og rigeligt tilbehør. Fredag aften var et stort festfyrværkeri, som efterhånden har været tradition de senere år, skudt af og arrangeret af Bear’n Wulffden lokale ekspert i fyrværkeri.

Måske I har lignende fester i jeres byer eller lokalområder? Det er en oplagt måde at komme tæt på hinanden og lære hinanden at kende.

Alt det her er selvfølgelig meget spændende, men det er jo trods alt ikke derfor I er kommet ind på min side.

Der er i den kommende uge handlet ind i Fakta, på opfordring af en trofast læser. Hvis andre har specifikke ønsker, skal I bare skrive. Så vil jeg gøre mit bedste for at følge det. Den samlede pris beløber sig til 348,5 kr, og dækker som altid 7 x aftensmad til 2 voksne og 2-3 mindre børn. Nogle har jeg prøvet før, andre er nye retter. Især den ene tror jeg vil være et hit hos børnene, nemlig onsdagens Lady og Vagabonden-menu 😀 Generelt har jeg erfaring med, at når man kalder mad noget genkendeligt og rart, vækker det også nogle af de følelser hos børnene. som fx Lady og Vagabonden.

Således ser madplanen for uge 33 ud som følger:

Mandag: Kartoffel/porresuppe med ristede rugbrødscroutoner
Anvendes – 1,5 kg kartofler, kyllingefond, 2 bouillonterninger, 1-2 l vand (afhængigt af mængden af fond), 1½ porrer, rugbrød, madlavningsfløde.
Opskrift: Kog den hele kylling. Del kødet op i to portioner til senere, den ene i fryseren. Skræl kartofler, rens porrerne og snit i mindre tern. Sæt ovnen på 200 g, skær rugbrødene i tern, minimum en skive/person. Læg rugbrødsternene i et fad, og sæt i ovnen i 15 minutter. Svits grønsagerne ved svag varme i en stor gryde, og hæld fond over. Tilsæt vand og bouillon. Kog det op til kartofler og porrer er møre. Blend det hele med en stavblender, og tilsæt madlavningsfløde for at tykne. Server med rugbrødscroutoner på.

Tirsdag: Taco tuesday
Anvendes – ½ kyllingekød fra mandag, 2 pk taco skaller, dressing, ½ iceberg i fine strimler, ½ agurk i tern, ca 200 g tomater i tern, ½ ds majs, 1 peberfrugt i tern, soya- eller barbecuesovs.
Opskrift: Lun kyllingekødet på en pande med enten soya- eller barbecuesovs. Pas på det ikke bliver tørt. Lun tacoskaller i ovnen. Anret grønsager i hver sin skål, og stil på bordet. Når kylling og tacoskaller er lune, kan hver taco fyldes med kylling, grønt og dressing efter lyst.

Onsdag: Lady og Vagabonden-menu med revne gulerødder
Anvendes – 500 g hakket oksekød, 1 æg. lidt mel, 2 finthakket løg, lidt mælk, salt, peber, hakket tomat, tørret oregano og timian, 500 g spaghetti, 1 bouillonterning, 1 kg revne gulerødder.
Opskrift: Lav en fars af oksekød, 1 løg, æg, lidt mel, lidt mælk, salt og peber. Kog små kødboller i letsaltet vand i en stor gryde. Når de er kogt, sies vandet fra. Gem noget af vandet til sovsen. Steg det resterende løg af i gryden, kødbollerne blev kogt i. Det skal være gyldent, men ikke tage for meget farve. Tilsæt krydderier, hakkede tomater, tomatpuré, bouillonterning og lidt af kogevandet. Det skal være på øjemål, så der er nok væske til bouillonterningen kan opløses, men ikke for meget væske, så sovsen bliver vandet. Læg kødbollerne i sovsen, når den er færdig, så de kan holdes varme. Kog spaghettien i letsaltet vand. Når både spaghetti og sovs er færdig, blandes spaghetti i gryden med sovs og kødboller. Server sammen med revne gulerødder.

Torsdag:  Kikærtesalat med fetaost og naan
Anvendes – 2 ds kikærter, 2 løg i tynde strimler, 1 peberfrugt i tynde strimler, lidt olie til pensling, 1 bæger salatost i tern, 1 pk naan brødskiver, salt, peber, tørret basilikum og tørret chili.
Opskrift: Skyl kikærterne og lad dryppe godt af. Hæld lidt olie i en gryde, og steg løgene bløde ved middel varme. Put krydderier i efter smag. Chilien er med til at give det et godt pift, så selvom du ikke er til stærk mad, er det godt at få med. Så tilsættes det bare efter smag. Svits krydderierne af. Hæld peberfrugt og kikærter i gryden, og rør godt rundt. Det gør ikke noget, hvis de moses lidt ud. Tænd ovnen på 180g. Herefter hældes kikærter og løg i en stor skål, og fetaosten smuldres over skålen. Lad skålen stå i et par minutter. I den tid, lunes naan-brødet i ovnen. Bræk brødet i mindre stykker, når det er kommet ud af ovnen, og server kikærtesalaten med det lune brød ved siden af.

Fredag: Forårsruller med ris og grønne bønner
Anvendes – 1 ps forårsruller, 1 ps frosne, grønne bønner, 4 ps. ris. Salt, dressing, ketchup og soya.
Opskrift:  Kog risene i letsaltet vand. Steg forårsrullerne på panden, til de er gennemstegte. Kog bønnerne kort op i letsaltet vand. Pas på, de ikke bliver for bløde. Når både bønner, ris og forårsruller er færdig, serveres det med soya, dressing og ketchup.

Lørdag: Kylling i kokos-karry med ris og kogte ærter
Anvendes – Resten af kyllingekødet fra mandag, 4 ps. ris, 1 løg i tern, 1 porre i fine ringe, 1 peberfrugt i tern, 1 ds kokosmælk, 1 ps ærter (frost). Karry, salt og peber.
Opskrift: Steg løg og porre bløde i en gryde. Steg karryen af i gryden. Tilsæt peberfrugt og kylling, og varm godt igennem. Tilsæt kokosmælken og vand til en passende mængde sovs, og kog op. Kog risen og de frosne ærter i letsaltet vand i hver sin gryde. Smag sovsen til med salt og peber, evt. jævne den med en meljævning, ved at ryste mel og vand godt sammen i en meljævner, og tilsætte i sovsen. Kog godt op, hvis der er tilsat en jævning. Smag til med salt og peber og server. Hvis der er ærter tilbage, kan de lægges i fryseren og gemmes til søndagens salat eller deller.

Søndag: Orange deller med kartofler, blandet salat og hvid mælkesovs
Anvendes – 500 g hakket svinekød, resterende grønsager fra ugens løb, som ikke skal bruges i salaten. (også gerne rå eller kogte kartofler), 1 æg, mel efter behov, 1 kg kartofler, salt, peber, chilisovs. Til salaten: ½ iceberg i strimler, ½ ds majs, 1 peberfrugt i tern, ½ agurk i tern, 150 g tomater, 250 g gulerødder i tern, dressing.
Opskrift: Find en blender frem, og blend alle grønsagerne. Hæld lidt chilisovs i massen. Lav en fars af kød, æg, mel, krydderier og grønsagsblend. Lad hvile i køleskabet i 20-30 minutter. Skræl og kog kartofler i letsaltet vand. Når farsen har hvilet, formes den til frikadeller på panden, og steges til de er gennemstegte. Bland grønsagerne til en salat. Lav en mælkesovs ved at smelte fedtstof i en gryde. Dernæst tilsættes mel til det danner en melbolle. Herefter tilsættes vand og mælk, til den har den ønskede konsistens. Server, når det hele er klar.

Indkøbsseddel til Fakta:

Kolonial:
Naanbrød – 15 kr
Dressing – 7 kr
Majs, 1 ds – 5,5 kr
Rugbrød – 5,5 kr
Tacos, 2 pk – 20 kr
Kokosmælk – 10 kr
Ris, 2 pk – 9 kr
Kikærter, 2 ds – 14 kr
Hakkede tomater – 5 kr
Spaghetti – 4 kr
Tomatpuré – 3 kr

Køl:
Kylling, hel og fersk – 35 kr
Feta/salattern, 1 bæger – 16,5 kr
Mælk, 1 l – 6,5 kr
Forårsruller, 1 ps med 10 stk – 16 kr
Hakket svinekød – 20 kr
Hakket oksekød – 25 kr
Æg, 10 stk – 16 kr

Grønsager:
Løg, 1 kg – 6 kr
Peberfrugt, 4 stk – 20 kr
Agurk – 6 kr
Gulerødder, 1½ kg – 11 kr
Tomat, 450 g – 12 kr
Iceberg – 11 kr
Kartofler, 2½ kg – 20 kr
Porrer – 12 kr
Grønne bønner, frost – 9 kr
Ærter, frost – 9 kr

Samlet pris: 348,5 kr.

Det var endnu et bud på en sund, varieret og spændende madplan! Jeg håber virkelig I kan bruge inspirationen, og kan bruge de nye retter. Jeg er i hvert fald spændt på dem 😀

Vi snakkes ved i næste uge, hvis ikke før. God søndag!

Bon appetit.
Mvh. Mette K

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

18 Kommentarer

  • Svar Vivi larsen 13. august 2017 at 7:33

    Kære Mette
    Hvor er det fantastisk du laver en madplan hver uge, og indkøbsliste.
    Jeg ville ønske , det havde været , da jeg var ung. Ville bare lige rose dig . Vh vivi

    • Mette K
      Svar Mette K 13. august 2017 at 7:38

      Hej Vivi – mange tak for rosen, og for at du følger med på min side. 🙂

  • Svar Helle Hoxer 13. august 2017 at 7:47

    Det ville være rigtig dejligt, hvis du skrev ud for de enkelte dage om det er fryseegnet, da vi kun er 2 voksne, vil vi jo hele tiden have mad i overskud 🙂

    • Mette K
      Svar Mette K 16. august 2017 at 17:16

      Det vil jeg forsøge at huske 🙂

  • Svar Sara 13. august 2017 at 8:20

    Hvor er den fin og overskuelig. Og lækkert mad. Det er altså virkeligt godt 🙂

  • Svar Anne 13. august 2017 at 8:49

    Hej Mette
    Har du overvejet at lave et nyhedsbrev, hvor du sender din madplan i? Tænker at det vil generere en del følgere til din blog, fordi man bliver mindet om den
    Jeg ville i hvert fald tilmelde mig. Får normalt ikke tjekket nye indlæg på div. blogs.

    • Mette K
      Svar Mette K 16. august 2017 at 17:15

      Så teknisk er jeg desværre ikke – beklager

  • Svar Litta Nielsen 13. august 2017 at 9:31

    Jeg er trolig følger…1000 tak fordi du gør det, det letter meget i min hverdag

  • Svar Natalie 13. august 2017 at 13:34

    Hej Mette
    Tak for endnu en god uge, vi glæder os til denne uge 🙂 Jeg kan lige tilføje at vi er en familie på 6 🙂 2 voksne, 2 teenagere og 2 små børn og vi har ALTID mad nok ….

    • Mette K
      Svar Mette K 16. august 2017 at 17:15

      Tak! Det er jeg glad for at høre, det er altid det jeg er mest bekymret for

  • Svar Maria 13. august 2017 at 19:57

    Det er virkelig en hjælp – så 1000 tak, har kun prøvet det her i uge 32, men vil klart fortsætte og lade mig inspirere. Tak

  • Svar Jette 14. august 2017 at 6:20

    Hej Mette
    Vil bare sige at jeg synes du laver et fantastisk stykke arbejde, jeg kigger med hver uge. Det er ikke hver uge jeg følger din madplan, men så samler jeg inspiration til vores egen.
    Tak fordi du gider bruge din tid på at hjælpe os alle med at leve sundt og billigt

    • Mette K
      Svar Mette K 16. august 2017 at 17:13

      Selv tak 😀 Og tak, fordi du følger med

  • Svar Zofie 14. august 2017 at 14:32

    Har fulgt dig rigtig længe med dine ugentlig madplaner, nu er jeg så endelig kommet så langt at, jeg skal følge din plan i denne uge. Vi er min søn på 15 år og jeg, så jeg tænker jeg kan lave lidt mindre portioner, er retterne fryseegnet?
    Jeg har en bekendt der fortalte at de sidst på måneden lavede verdens bedste Pizza af div. rester, der i løbet af måneden blev lagt i fryseren 🙂

    • Mette K
      Svar Mette K 16. august 2017 at 17:13

      Hej Zofie – jeg kan godt huske dit navn, og ved du har været med næsten fra start. Ja, langt de fleste af retterne er fryseegnede, det hjælper i hverdagen at kunne fryse ned og holde en “buffet” i løbet af måneden.

  • Svar Dorthe M. 14. august 2017 at 14:49

    Hej Mette
    sikke en lækker madplan… Vi har bestemt os for at prøve og følge den i noget tid… dog kunne jeg godt bruge at der var skrevet en ca. tilberedningstid på de enkelte retter da vi har nogle dage hvor vi er meget sent hjemme så kunne det være rart at kunne bytte rundt på retterne i forhold til tilberedningstiden

    mvh
    Dorthe

    • Mette K
      Svar Mette K 16. august 2017 at 17:11

      Hej Dorthe – jeg vil gerne gøre et forsøg 🙂

    Skriv en kommentar