Madplaner

Madplan uge 32

Det er igen blevet søndag, og jeg har haft en utroligt spændende uge. Som nogle måske ved, har jeg været oplægsholder ved Café Næstehjælperne i København. En stor og lærerig oplevelse. Tak til alle fremmødte, både for at tage så godt imod mig, men også for den tydelige interesse og nysgerrighed for mit “arbejde”. Det er bestemt ikke sidste gang jeg forsøger mig med det. Næste gang, kan det også være jeg ikke klumrer så meget i det, eller taber mine papirer 😀 Heldigvis er der op til flere ordsprog, der kan hjælpe mig lige nu “Øvelse gør mester”, må være min personlige favorit – og bestemt oplagt til formålet. Uanset hvad, er jeg super glad for at få muligheden for at give det oplæg.

Tak for det.

Følg med her på siden eller på min Facebook-side Budget-familien.dk, for både kommende madplaner, men også en dybere beskrivelse af vores tur over Storebælt, så snart jeg har skrevet det.

Derudover er det nu endegyldigt tilbage til hverdagen. Det er ikke engang ferie længere, kun weekend. Det bliver nu alligevel rart at komme tilbage til de faste rutiner, selvom jeg kommer til at savne at sove længe 😀

Jeg har jo selvfølgelig også skrevet en madplan for den kommende uge. Den samlede pris lander på 347 kr, som dækker 7xaftensmad for 2 voksne og 2-3 mindre børn. Der er handlet ind i Rema1000, som har nogle virkeligt spændende tilbud, ikke kun til aftensmaden, men også back-to-school tilbud til madpakkerne, der er værd at gå efter.

Så er det vist også nok udenomssnak. Nu til den kommende uges madplan.

Mandag: Farsbrød med stuvede ærter og kogte kartofler
Anvendes – 450 g hakket svinekød, 1 finthakket løg, mælk, mel, salt, peber, 1 bdt. finthakket persille, 3/4 af de frosne ærter, 1/4 revet squash, lidt fedststof, 1½ kg kartofler.
Opskrift: Stil ovnen på 180g. Bland en fars af hakket svinekød, løg, persille, mælk, squash, mel, salt og peber. Form det til et farsbrød, og læg det i et ildfast fad. Stil det i ovnen i ca. 1 time, eller til det er gennemstegt. Skræl og kog kartoflerne i letsaltet vand. Hæld de frosne ærter i en gryde med vand, så de lige er dækket. Kog ærterne i 3-4 minutter. Si vandet fra, og gem det. Lav en tilpas stor omgang hvid opbagt sovs, så det kan indeholde ærterne. Dette gøres ved at smelte fedtstof i en gryde, tilsætte mel til det danner en melbolle. Herefter tilsættes kogevand fra de kogte ærter og mælk, til den har den ønskede konsistens. Hæld ærterne i og rør godt rundt, så de varmes godt op igen. Server de stuvede ærter sammen med kartofler og farsbrød, når alt er klart og færdigt.

Tirsdag: Pasta med pesto, kylling og grønt
Anvendes – 450 g kyllingefilet i tern, 500 g pasta, 1 glas færdig, grøn pesto, 1/4 spidskål i fine strimler, i løg i strimler, ½ squash i tern, 1 grøn peberfrugt i tern. Salt, peber og evt. tørret basilikum.
Opskrift: Sauter kyllingekødet i en dyb pande, til det er gennemstegt. Tilsæt løg, spidskål, peberfrugt, squash og krydderier og steg det hele mørt. Kog pastaen i letsaltet vand i en gryde der er stor nok til at kunne indeholde det hele.  Når pastaen er kogt og grønsagerne stegt møre, drænes vandet fra pastaen. Derefter blandes pasta, pesto, grønt og kylling i gryden, og det røres godt sammen. Smag til med salt og peber og server.

Onsdag: Risengrød med smør og kanelsukker – det er en familiefavorit, sommer eller ej 😀
Anvendes – 9 dl vand, 540 g grødris, 3 liter mælk, ¾ tsk salt, smør, sukker, kanel.
Opskrift: Kog vand og ris op i en tykbundet gryde. Kog risene ved jævn varme med konstant omrøring i minimum 2 min. Tilsæt mælk, bring blandingen i kog. Kog grøden videre ved svag varme, stadig under omrøring, i ca. 10 min. Låg på og kog i ca. 25 min, med jævnlig omrøring i gryden. Hvis grøden virker tynd så kog den i yderligere ca. 5 min. – uden låg. Tilsæt salt og smag til. Server med smørklat, sukker og kanel.

Torsdag: Grillede pølser med hasselbach kartofler og kogte majskolber. Olie, salt og peber.
Anvendes – 2 ps. grillpølser, 1½ kg kartofler, 5 majskolber, smør.
Opskrift: Skræl kartoflerne. Sæt ovnen på 200g. Skær riller halvvejs ned i kartoflerne, så tæt på hinanden som muligt, uden at skære dem over. Pensl dem med lidt olie og drys med salt og peber, og læg i et ildfast fad. Bag kartoflerne i ovnen i 50-60 minutter, til de er færdige. Pil de yderste blade af majskolberne, og put dem i en stor gryde. Dæk dem til med vand. Kog vandet op, og lad majsen koge i ca. 5-7 minutter, alt efter størrelsen på majsene. Varm en pande godt op, med lidt fedtstof. Grill pølserne på panden. Server kartofler, pølser og majs på en tallerken, med smør til majsene,

Fredag: Wannabe pasta á la carbonara med dampet broccoli
Anvendes – 500 g pasta, 2 pk. bacon i tern, en ps revet ost, lidt mel, mælk og fedtstof til sovsen, 1 løg i tern, 1 broccoli i buketter, inkl. stokken. Salt og peber.
Opskrift: Kog spaghettien. Steg løget blødt i en gryde der er stor nok til både pasta og sovs, sammen med bacon og peber. Lav en opbagt sovs ved at smelte fedtstof i en gryde og tilsætte mel til det danner en melbolle. Herefter tilsættes vand og mælk, til den har den ønskede konsistens. Når sovsen er færdig, smeltes den revne ost ned i det, så det bliver en ostesovs. Når bacon og løg er gennemstegt, tilsættes ostesovsen, og det koges op. Vandet drænes fra pastaen og det hældes i sovsen. Hæld ca. 2 cm vand i bunden af en gryde og bring vandet i kog. Hæld broccolien i og lad det dampe 2-3 min. Vær meget opmærksom, så det stadig holder sit bid. Server, når både pasta carbonara og broccoli er færdig. Broccolien kan enten serveres i spaghetti carbonara, eller ved siden af.

Lørdag: Stegte koteletter med syrlig kålsalat og ris
Anvendes – 1 kg revne gulerødder, ½ spidskål i fine strimler, 2 pk. koteletter, 4 ps. ris, salt, peber, olie, eddike.
Opskrift: Bland spidskål og gulerødder i en skål. Lav en olie/eddikedressing, med målene 3 cl. olie, 1 cl. eddike eller citronsaft, salt og peber. Hvis det ikke er nok med én portion dressing, ganges det op, til der er nok. Bland dressingen ned i kålsalaten. Kog risene i letsaltet vand. Varm en pande godt op, og steg koteletterne på panden i lidt fedtstof. Steg dem, til de er gennemstegte – uden at skamstege dem, så hold godt øje med dem. Server, når det hele er færdigt.

Søndag: Nudelret med æg, inspireret af min mands rejser til Kina.
Anvendes – 250 g nudler, 7 sammenpiskede æg, de resterende grønsager fra ugens løb (fx ærter, spidskål, løg, gulerødder, peberfrugt, squash), soya, peber og chilisovs.
Opskrift: Svits alle grønsager i en wok eller en dyb pande, smag til med chilisovs og soya. Kog nudlerne i en gryde for sig. Når nudlerne er kogt færdigt, blandes de i wokken. De sammenpiskede æg blandes i wokken, og røres godt rundt, så æggene kan blive stegt. Til sidst smages til med peber, soya-, og chilisovs, og der serveres.

Indkøbsseddel til Rema1000:
Kolonial:
Ris – 4,5 kr
Pasta, 2 ps – 9 kr
Pesto, grøn. Færdig på glas – 7,5 kr
Nudler, 250 g – 5 kr
Grødris – 10 kr

Kølevarer:
Hakket svinekød – 20 kr
Æg, 10 stk – 10 kr
Mælk, 5 l – 32,5 kr
Grillpølser, 2 ps – 36 kr
Revet ost – 11,5 kr
Bacon i tern, 2 pk – 22 kr
Kylling, fersk, 450 g – 20 kr
Smør – 9 kr
Koteletter, 2 pk á 400 g – 40 kr

Grønt:
Løg, 1 kg – 6 kr
Ærter, frosne – 10 kr
Kartofler, 3 kg – 24 kr
Majskolber, 5 stk – 15 kr
Broccoli – 12 kr
Pebermix – 16 kr
Squash – 4 kr
Spidskål – 13 kr
Gulerødder, 2 kg – 10 kr

Samlet pris: 347 kr.

Det må være alt for mig, for denne gang! Jeg ser frem til en god og spændende uge!

‘Till we read again!

God søndag til jer alle, og bon appetit.
Mvh. Mette K.

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

2 Kommentarer

  • Svar Lise Friis 9. august 2017 at 17:53

    Har lige et spørgsmål. Det revede ost der skal bruges til carbonara’en – er det fint med revet mozzarellaost (eller laver det bare “tråde”?) eller skal det være parmesan?
    På forhånd tak

    • Mette K
      Svar Mette K 11. august 2017 at 12:11

      Det er helt fint med mozzarella

    Skriv en kommentar