Madplaner

Madplan uge 27

Det er utroligt som tiden går! (Som jeg udbryder, hver gang mine børn har fødselsdag).
Tænk, at det allerede er søndag igen, og derfor også tid til endnu en madplan. Jeg håber I nyder “sommeren”, uanset om I har ferie endnu eller ej. Senere vil der komme et indlæg af nogle gode ferieoplevelser for alle budget-familierne rundt omkring.

Igen er der handlet ind i Lidl, og der er en samlet pris på 341,5 for 7 x aftensmad til 2 voksne og 2-3 mindre børn. Som altid, er der også en indkøbsseddel sidst i indlægget, lige til at anvende når I kommer i Lidl. Igen i denne uge er der ekstra arbejde til jer, i form af en ompakning af kylling. Lidl har tilbud på 1600 g kyllingefilet. Det skal deles op i 3 poser, 2 poser med 500 g, og 1 pose med 600 g, og fordeles over 3 dage. Mandag, onsdag og lørdag.

Jeg vil også gerne sige tak for de mange, positive kommentarer. De tilbagemeldinger er bestemt med til jeg har lyst til at blive ved, og kan se et formål med det. Både de, der kommer som kommentar her på siden, men også de, der kommer på min Facebook-side Budget-familien.dkhvor alle mine indlæg bliver lagt ind.

Tak.

Inden det bliver for sentimentalt, må jeg heller komme med selve indlæggets – og bloggens – omdrejningspunkt: Ugens madplan.

Mandag: Pasta med pesto, kylling og grønt
Anvendes – 500 g kyllingefilet i tern, 500 g pasta, 1 glas færdig, grøn pesto, 150 g champignon i skiver, 1 rødløg i strimler, 1 peberfrugt i tern, 1/3 af posen med frosne ærter. Salt, peber og evt. tørret basilikum.
Opskrift: Sauter kyllingekødet i en dyb pande, til det er gennemstegt. Tilsæt løg, champignon, peberfrugt, ærter og krydderier og steg det hele mørt. Kog pastaen i letsaltet vand i en gryde der er stor nok til at kunne indeholde det hele.  Når pastaen er kogt og grønsagerne stegt møre, drænes vandet fra pastaen. Derefter blandes pasta, pesto, grønt og kylling i gryden, og det røres godt sammen. Smag til med salt og peber og server.

Tirsdag: Forårsruller med ris og dampet broccoli
Anvendes – 1 ps forårsruller, 1 broccoli i buketter, inkl. stok, 4 ps. ris. Salt, dressing, ketchup og soya.
Opskrift:  Kog risene i letsaltet vand. Steg forårsrullerne på panden, til de er gennemstegte. Damp broccolien, ved at hælde ca. 2 cm vand i bunden af en gryde og bringe vandet i kog. Hæld broccolien i og lad det dampe 2-3 min. Vær meget opmærksom, så det stadig holder sit bid. Når både broccoli, ris og forårsruller er færdig, serveres det med soya, dressing og ketchup.

Onsdag: Soyamarineret kylling med nye kartofler og tomatsalat
Anvendes – 600 g kylling i ønsket størrelse, 1½ kg kartofler, 500 g tomater i skiver, 1 finthakket løg, ½ iceberg i små stykker, olie/eddike til dressing, 1 bg. feta ost. Salt, peber, tørret basilikum.
Opskrift: Læg kyllingestykkerne i en pose, og mariner med soya i minimum én time. Efter den time, steges de i lidt fedstof på en varm pande, til de er gennemstegt. Hæld lidt soya ved 3-4 minutter før de er gennemstegt, det giver god smag. Pil og kog de nye kartofler i letsaltet vand. Anret tomater, iceberg, feta og løg i en tomatsalat. Bland en olie/eddike-dressing, ved at blande 3 cl. olie, 1 cl. eddike eller citronsaft, salt, tørret basilikum og peber. Er det ikke nok, fordobles målene til det rækker. Dryp denne over tomatsalaten. Når kartoflerne er kogt, og kyllingen stegt, serveres det. Evt. sammen med smør til de nye kartofler.

Torsdag: Middelhavsblomkål med pasta
Anvendes – 1 stort blomkål, 1 stort rødløg i ringe, 5 fed hakkede hvidløg, 1 bundt hakket persille, 1 glas hvidløgsfyldte oliven, 250 g gulerødder i skiver, 2 dåser hakkede tomater, 500 g pasta, salt og peber.
Opskrift: Find en gryde, som hele blomkålet kan være i, og med ca. 2 cm til kanten fra blomkålet. Fjern de grønne blade og stokken fra midten af blomkålet. Snit stokken fint, og smid bladene ud. Steg den snittede stok fra blomkålet, gulerødder, løg og hvidløg gyldne i gryden, det tager ca 10 minutter. Tilsæt persille, oliven, tomater, 1,5 dl vand og godt med salt i gryden, og lad det koge op i 4-5 minutter.  Rør godt rundt undervejs. Læg blomkålet forsigtigt ned i sovsen. Sovsen skal helst nå ca. halvt op på blomkålet. Læg låg på og lad simre ved svag varme i ca. 50 minutter. Server i gryden. Kog 500 g pasta i letsaltet vand og server sammen med blomkålet, i en gryde ved siden af.

Fredag: Medisterpølse med spidskålssalat og nye kartofler.
Anvendes – 500 g medister, ½ spidskål i små strimler, 1/3 af ærterne (optøede), 1 bdt. klippet dild, (færdigkøbt) dressing. 1½ kg kartofler.
Opskrift: Kog medisteren i vand i ca. 15 minutter. Tag gryden fra. Pil og kog kartoflerne i letsaltet vand. Bland spidskål, dild, ærter og dressing til en lækker salat. Giv medisterpølsen stegeskorpe, ved at stege den på begge sider i lidt fedtstof på en varm pande. Når den er stegt, skæres den ud i passende stykker. Server salaten, kartoflerne og medisterpølsen sammen.

Lørdag: Kyllingespyd med ris og salat
Anvendes – Til spyd: 500 g kyllingefilet i store tern, 1 rødløg i  grove tern, 100 g halverede champignon, 1 peberfrugt i grove tern. 250 g gulerødder i tern, ½ iceberg i strimler, ½-1 agurk i tern, ½ ds majs til salaten. 4 ps ris.
Opskrift: Tænd ovnen på 175 g varmluft. Sammensæt kyllingespydene af løg, kylling, champignon og peberfrugt. Kyllingen kan med fordel marineres i soya, som ved onsdagens ret. Læg spydene på en bageplade med bagepapir, og sæt i ovnen i 15 minutter, eller til kyllingen er gennemstegt. Kog risen i letsaltet vand. Bland en salat af iceberg, majs, gulerødder og agurk. Server spyddene med ris og salat.

Søndag: Kinesisk Mang-ting suppe. En grønsagssuppe jeg selv har fundet på, inspireret af min mands rejser til Kina. Den smager så godt, og æggene giver dét ekstra twist.
Anvendes – De resterende grønsager og kartofler fra ugens løb, chilisovs, 5 fed hvidløg, 6-8 æg, salt, peber og tørret chili. 2½ l. vand, 3 bouillon terninger.
Opskrift: Snit og skær alle grønsager i mundrette bidder. Hvidløg presses eller hakkes fint. De lægges i en stor suppegryde, og sauteres godt sammen med lidt fedtstof. Når de er blødt lidt op, hældes chilisovs og krydderier i efter smag, og det steges godt igennem igen. Vand og bouillon terninger lægges i, og det hele koges op. Lad suppen simre, til grønsagerne er færdige. Når de er færdige, slås de 6 æg ud i suppen, samtidig med der røres rundt. Det virker lidt specielt de første par gange, men tro mig – det smager godt. Der røres godt rundt i suppen, så æggene bliver rørt ud i suppen. Efter 5-6 minutter, er suppen færdig og den kan serveres.

Indkøbsseddel til Lidl:

Kolonialvarer:
Pasta, 2 ps á 500 g – 9 kr
Ris, 1 pk med 8 ps – 9 kr
Pesto, 1 glas færdig – 11 kr
Dressing, fx creme fraiche – 8 kr
Hakkede tomater, 2 ds  – 8 kr
Grønne oliven, fyldt med hvidløg – 9,5 kr
Majs, 1 ds – 5 kr
Kølevarer:
Æg, 8 stk – 13 kr
Forårsruller (frost), pose med 1 kg – 14 kr
Feta ost, 1 bg. – 10 kr
Medister, 500 g – 19 kr
Kyllingefilet, fersk, 1600 g – 79 kr
Ærter (frost) – 12 kr
Grønsager:
Rødløg, 1 kg – 8 kr
Champignon, 250 g danske – 10 kr
Gulerødder, 1 kg – 8 kr
Pebermix – 16 kr
Icebergsalat – 8 kr
Agurk, dansk – 6 kr
Broccoli – 8 kr
Tomater, 500 g – 8 kr
Kartofler, nye, 2 ps á 1½ kg – 16 kr
Spidskål, vej selv et spidskål – 10 kr
Dild, 1 bdt. – 7 kr
Persille, 1 bdt. – 7 kr
Blomkål – 15 kr
Hvidløg – 8 kr
Samlet pris: 341,5 kr

Det er et bud på en billig madplan, som den kan se ud – jeg håber I kan bruge inspirationen. Vi skrives  – om ikke før, så i hvert fald næste søndag.

Bon appetit!
Mvh. Mette K.

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

6 Kommentarer

  • Svar Liv Nordstrøm 2. juli 2017 at 8:19

    Sejt initiativ og du gider at gøre dét.

  • Svar Liljan 2. juli 2017 at 8:49

    Lyder godt

  • Svar louise andersen 2. juli 2017 at 9:18

    Kinesisk Mang-ting suppen… er den for stærk til et bette barn?

    • Mette K
      Svar Mette K 3. juli 2017 at 12:13

      Hvis du doserer chili efter det, så tænker jeg det ikke, nej. 🙂

  • Svar Sarah 2. juli 2017 at 14:02

    Så sejt…
    tænk at det kan lade dig gøre så billigt.
    Vil klart prøve at leve efter denne plan.
    Lige den inspiration jeg gik og manglede. Tak

    • Mette K
      Svar Mette K 3. juli 2017 at 12:14

      Hej Sarah – Jeg er glad for du kan bruge inspirationen. Tak fordi du læser med 🙂

    Skriv en kommentar