Madplaner

Madplan uge 26

Først – tak for at I har krydset fingre ved mine eksamener. De er nu alle overstået, og det er gået så godt. Er sikker på de mange hilsner og krydsede fingre har gjort en forskel 😀

 Men, da ugen er gået så hurtigt, er det igen blevet søndag og dermed tid til en endnu en madplan. I denne uge, er der endda blevet tid til to madplaner – denne, den almindelige madplan, og en sidst-på-måneden-madplan, hvis budgettet for månedens sidste uge er rigtigt udfordret. I den madplan, ligger den samlede pris på 272,5 kr for 7xaftensmad til 2 voksne og 2-3 mindre børn, og kan ses ved at trykke HER.

I den almindelige madplan, er den samlede pris på 344 kr for 7xaftensmad til 2 voksne og 2-3 mindre børn, og der er handlet ind efter Lidl’s tilbud og faste sortiment. Det er en uge, hvor især mormor-mad har fået plads på madplanen, men det gør nu heller ikke noget. Mormor-mad har helt sikkert sin berettigelse i mit køkken, og dermed madplan. Når I kommer hjem fra at have handlet, skal det hakkede svinekød pakkes om i to pakker, hvoraf den ene skal i fryseren.

Husk også at følge med på min Facebook-side, for at sikre dig kommende indlæg og madplaner. Den kan findes ved at trykke HER:

Men, uden videre dikkedarer – her til ugens madplan:

Mandag: Kartofler, stuvede ærter og karbonader (eller krebinetter, alt efter hvor i landet du er fra)
Anvendes – 500 g hakket svinekød, 1 finthakket løg, mel, mælk, salt, peber, rasp, 1½ kr kartofler, 3/4 af posen med de frosne ærter. Ærterne skal være optøede inden de kommes i sovsen. Af hensyn til budgettet, er farsen uden æg, hvilket godt kan gøres, uden at give afkald på smagen.
Opskrift: Skræl og kog kartoflerne i letsaltet vand. Lav en fars af svinekød, mel, løg, salt og peber. Lad hvile i ca. 15 minutter. Form farsen til kødboller, som vendes i hhv. mælk og rasp inden de steges på panden. Lav en tilpas stor omgang hvid opbagt sovs, så det kan indeholde ærterne. Dette gøres ved at smelte fedtstof i en gryde, tilsætte mel til det danner en melbolle. Herefter tilsættes kogevand fra kartoflerne og mælk, til den har den ønskede konsistens. Hæld ærterne i og rør godt rundt. Server de færdige karbonader sammen med de stuvede ærter og kartoflerne, når de er kogt færdige.

Tirsdag: Hjemmelavet pizza
Anvendes – Til dej: 25 g gær, 500 g hvedemel, 2½ dl vand, 1½ spsk olie, ½ tsk salt, 1 spsk sukker. Fyld: 1 pk skinke i strimler, 200 g pølser i skiver, 1 peberfrugt i strimler, 125 g champignon i skiver, 1 løg i strimler, 1 ds hakkede tomater, 1 ds tomatpuré, ½ ds majs, revet ost, basilikum.
Opskrift: Dejen: Opløs gæren i lunkent vand. Bland resten af ingrendienser i, gem mel til bordet at ælte på. Ælt dejen rigtig meget, drys lidt mel på og skær et kryds i toppen af dejkuglen, og lad dejen hæve lunt og tildækket i 30 minutter. Efter hævning, rulles det i en firkant og lægges i en bageplade, på bagepapir. Varm tomaterne og tomatpuré op i en lille gryde, og smag til med basilikum, salt og peber. Kog det lidt ind. Fyld lægges på, start med tomatsovs, basilikum og revet ost. Når alt fyldet er fordelt på pizzaen, bages den midt i en forvarmet ovn ved 200g i 15-20 minutter, eller til dejen er bagt. Drys med basilikum inden servering.

Onsdag: Kylling i ovn med ris og ristet blomkål
Anvendes – 1 kg kyllingefilet (500 g skal bruges i aften, 500 g skal i fryseren til lørdagens menu), 4 ps ris, rasp, 1 blomkål i buketter, eddike, olie, salt, peber, karry.
Opskrift: Tænd ovnen på 200g, alm varme. Læg kyllingefilet i et ovnfast fad, krydr dem med salt og peber og steg dem i ovnen i 45-60 minutter, eller til de er færdige. Put blomkålsbuketterne i en pose, og hæld olie, salt, peber og karry ved dem, efter behov. Vend dem godt i olie. Fyld rasp i, og vend blomkålene godt i raspen, så alle er dækket af rasp, så godt som de nu kan. Læg dem i et ildfast fad, så vidt muligt i et lag, og stil dem i ovnen sammen med kyllingen i 35-45 minutter, til de er sprøde, men ikke brændte. Bland en olie/eddike-dressing, ved at blande 3 cl. olie, 1 cl. eddike eller citronsaft, salt og peber. Er det ikke nok, fordobles målene til det rækker. Kog risen, og server kylling, ris og blomkål sammen med en olie/eddike-dressing til at dryppe med.

Torsdag: Pastafad med revet ost og grønt
Anvendes – 500 g pasta, 1 ps. revet ost, 1 peberfrugt i strimler, ½ ds majs, 1 løg, 500 revne gulerødder, 1/4 af den frosne pose ærter, salt, peber, timian og basilikum.
Opskrift: Kog pastaen, og lad det køle lidt af. Tænd ovnen på 180g, alm varme. Når det er kølet af, blandes det i et stort fad med grønsagerne og krydderier. Drys osten over, og stil det i ovnen i 15-20 minutter, eller til grønsagerne er varme, gennemstegte – men stadig med et “bid”. Server direkte fra ovnen.

Fredag: Svensk pølseret med gulerodsstave
Anvendes – 600 g pølser i skiver, 1 hakket løg, 1 ds hakkede tomater, 1 ds tomatpuré, 1 kg kartofler, 2½ dl mælk, ketchup, 1 kg gulerødder i stænger. Salt. peber, basilikum, lidt fedtstof.
Opskrift: Kog kartoflerne, enten tidligere om onsdagen, eller tirsdag aften, så de er kolde ved tilberedningen. Steg løgene bløde og let gyldne i fedtstof ved middelvarme. Når de er bløde, steges pølserne med løgene. Herefter tilsættes kartoflerne, hakkede tomater, mælk, tomatpuré og krydderier. Lad det småsimre i ca 10 minutter, til alt er varmt og lækkert. Server med gulerodsstænger.

Lørdag: Kyllingesandwich med tzatziki
Anvendes – 500 g kold, tyndskåret kyllingefilet fra onsdag, tzatziki (færdig i bøtte), fuldkornskrydderboller, 1 agurk i skiver og 1 peberfrugt i strimler.
Opskrift: Lun bollerne i ovnen, og server med fyld af kyllingebryst, tzatziki, agurk og peberfrugt.

Søndag: Koteletter i fad med ris
Anvendes – 500 g koteletter, skåret i to halvdele, 1 løg i strimler, 500 g skrællede kartofler i tynde skiver, 500 g gulerødder i tynde skiver, 125 champignon i skiver, hakket tomat, 4 ps ris.
Opskrift: Tænd ovnen på 200g, alm varme. Brun koteletterne på panden. Fyld et ildfast fad med kartofler, gulerødder, champignon og løg. Læg koteletterne i, og hæld de hakkede tomater ovenpå koteletter og grønsager. Steg i ovnen 45 minutter, eller til koteletterne er gennemstegt. Kog risen. Når alt er færdigt, serveres det.

Indkøbsseddel til Lidl:

Kartofler, 3 kg – 30 kr
Rasp – 7,5 kr
Ærter, frost – 12 kr
Mælk, 1 l – 6,5 kr
Hakket svinekød, 1 kg – 33 kr
Løg, 1 kg – 6 kr
Pasta – 4,5 kr
Revet ost, 2 ps – 23 kr
Gulerødder, 2 kg – 12 kr
Pebermix – 16 kr
Majs, 1 ds – 5 kr
Champignon, 250 g – 10 kr
Tomatpuré, 2 ds – 5 kr
Hakkede tomater, 3 ds – 12 kr
Skinke i strimler – 8 kr
Gær – 1 kr
Blomkål – 15 kr
Kylling, 1 kg – 50 kr
Ris, 1 pk (bemærk: med 8 ps) – 9 kr
Fuldkornskrydderboller – 14,5 kr
Tzatziki, færdig i bæger- 5 kr
Agurk – 6 kr
Koteletter, 500 g – 23 kr
Pølser, 800 g – 30 kr
Samlet pris: 344 kr.

Det er madplanen, som den kan se ud, hvis man gerne vil leve som en budget-familie, men samtidig leve godt.

Vi skrives ved næste søndag – hvis ikke før.

Untill then – Bon appetit

Mvh. Mette K

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

10 Kommentarer

  • Svar Katrine 25. juni 2017 at 7:14

    Hej Mette. Det er så fedt at du har tid, lyst og overskud til at lave en madplan også 2 i denne her uge fedt.
    Du er altså for sej .
    Jeg er ikke god til at lave madplan eller finde på hvad vi skal have, så jeg er så glad for jeg fandt den her. Så endnu en gang tak. God sommer.. Mvh Katrine Nielsen

    • Mette K
      Svar Mette K 25. juni 2017 at 8:03

      Jeg har også minimum 7 års erfaring, som med garanti hjælper mig med ideer og viden om, hvordan man gør. 🙂 Jeg er glad for du fandt denne side, så – og god sommer til dig.

      • Svar Rikke 28. juni 2017 at 4:46

        Lige et spørgsmål kyllingen om onsdagen ka det virkelig passe det skal ha næsten 2 timer i det hele??? Er lige begyndt at følge din madplan her famile på 2 voksne og 2 børn

        • Mette K
          Svar Mette K 29. juni 2017 at 7:47

          Hej Rikke – nej, den skal have 45-60 minutter. Blomkålene skal I et fad for sig selv, som skal i ovnen samtidig med kyllingen 🙂

  • Svar Liljan 25. juni 2017 at 8:13

    Hej jeg vil gerne modtage mad plan

    • Mette K
      Svar Mette K 25. juni 2017 at 11:13

      Hej Liljan – udover hvad du kan læse her på siden, kan jeg ikke sende den til dig 🙂

  • Svar Silje 26. juni 2017 at 17:39

    Spørg måske dumt men hvor ska de sidste 500g svine fars bruges ?

    • Mette K
      Svar Mette K 27. juni 2017 at 18:41

      De skal i fryseren, til en anden god gang 🙂 De er ikke afsat til noget bestemt i denne uge, og kan gemmes til senere

  • Svar Anne 27. juni 2017 at 18:04

    Glæder mig til at prøve din madplan. Tak fordi du gør det store stykke arbejde for os andre.
    Jeg vil gerne spørge dig ang mængden af mad. Har i meget i overskud! Vi er 2 voksne og 2 drenge med en sund appetit, men kan slet ikke spise alt det. Bliver der også til frokost eller?

    • Mette K
      Svar Mette K 27. juni 2017 at 18:43

      Vi har en del i overskud, og det bliver gemt. Enten til frokost til mig, eller i fryseren til en buffet-aften. Det kalder vi det, når vi får en masse små rester fra fryseren – det lyder bare bedre og mere appetitligt at kalde det “buffet” end reste-mad 🙂

    Skriv en kommentar