Madplaner

Madplan uge 13

Så blev det tid til en madplan for uge 13. Denne gang er planen baseret på Føtex, bl.a. for at vise det også kan lade sig gøre i en (synes jeg) dyr butik at handle dagligvarer i. Også selvom man vælger deres Budget-mærkede varer, er der et par kroners forskel i faste sortimentspriser. Det er noget der kan mærkes i en stram plan.

Derudover forsøger jeg at vedlægge opskrifter til madplanen – skriv hvis det virker uoverskueligt.

Selvom det holdt hårdt, og grænsen for beløbet næsten blev nået, så er det dog lykkedes at basere en madplan på varer, der handles ind i Føtex.

Det er stadig til 2 voksne og 2-3 mindre børn, og den samlede pris er på 347 kr. – så med lidt sved på panden, endte det under plus.

Indkøbsseddel ligger til sidst i indlægget.

Bon appetit!

Mandag: Spaghetti med bacon, pesto, løg, broccoli, squash.
Anvendes – 2 pk. bacon, spaghetti, 2 løg, ½ squash, ½ broccoli i buketter (inkl stok), pesto.
Opskrift:  Skær/snit grøntsager i mundrette bidder. Svits på panden sammen med bacon, til det er mørt, men stadig har bid. Kog spaghettien. Bland det hele sammen i en skål, vend det med pesto, og server.

Tirsdag: Kødsovs med ris og stegt bønneblanding
Anvendes – 500 g hakket oksekød, løg, 2 peberfrugt, tørret chili, 300 g gulerødder, 3 ps ris, bønneblanding/frost.
Opskrift:  Vej 500 g kød af fra pakken med 1 kg. Resten skal på køl/frys, til det skal bruges torsdag. Brun kødet i en stor gryde. Tilføj de snittede grønsager, 1 pk hakkede tomater samt rigeligt vand, og kog godt igennem.  Kog risen. Sauter den frosne bønneblanding på en pande. Server.

Onsdag: Sloppy joes med agurk og tomat
Anvendes – Kødsovs-resterne fra tirsdagens menu, agurk, store sandwichbrød, 500 g tomater
Opskrift: Opvarm kødsovsen fra igår. Byg en sandwich af kødsovs, agurk/tomat i skiver i brødene. Server.

Torsdag: Lady og Vagabonden-menu med tomatsovs og fingergrønt
Anvendes – 500 g hakket oksekød, tomat (Brug først de, der evt er til rest fra sloppy joes), basilikum, hakket tomat, 2 løg og 500 gulerødder, ½ ps ærter.
Opskrift: Form små kødboller af oksekød blandet med tørret basilikum, steg dem på panden. Hold dem så runde som muligt, så det ikke bliver som frikadeller. Skær løg og tomater i små tern og varm op i en gryde. Hæld 1 pakke hakkede tomater i, og tørret basilikum efter smag. Skræl gulerødder og skær i stave, kog ærter kort op. Server.

Fredag: Kylling i mælkesovs med ris og dampet broccoli.
Anvendes –  ½ af kyllingekødet fra den kogte kylling, 3 ps ris, mælk og 1 broccoli.
Opskrift: Kog kyllingen og gem fonden til suppe søndag. Pil kyllingen, når den er afkølet. ½ af kødet opvarmes i en opbagt hvid mælkesovs. Kog risen. Broccolien snittes i buketter, inkl. stok. Der hældes ca. 2 cm vand i bunden af en gryde, lad det koge op. Hæld broccolien i og lad det dampe 2-3 min. Pas på det ikke bliver overkogt, så hold godt øje i de 2-3 minutter. Server

Lørdag: Tarteletter med kylling i asparges
Anvendes – ½ af kyllingekødet, 2 glas asparges, tarteletforme, mælk.
Opskrift: Lav en opbagt mælkesovs på mælk og væsken fra de to glas asparges. Tilsæt ½ af kyllingekødet, plus evt rester fra fredag, og asparges fra glas. Lun tarteletformene i ovnen. Put tarteletfyldet i formene og server.

Søndag: Minestronesuppe med suppepasta
Anvendes – Fonden fra den kogte kylling, 2 pk hakkede tomater, basilikum, lidt chili, de resterende grønsager fra ugens løb, suppepasta.
Opskrift: Alle grønsager snittes/skæres i mundrette bidder, og de sauteres i en stor gryde. Basilikum og de hakkede tomater tilføjes. Når det er sauteres, hældes der rigeligt vand over. Suppepastaen tilføjes suppen 3-4 minutter før servering, og koges op i suppen. Tilsæt ekstra vand, alt efter hvor meget vand pastaen har suget til sig i kogeprocessen.

Indkøbssedlen ser sådan ud:

Hakket oksekød, 1 kg – 55
Broccoli, 2 st – 12
Tomater, 1 kg – 24
Bacon, 2 pk – 22
Løg – 9
Mælk, 1 l – 6
Gulerødder 1,5 kg – 11
Hakkede tomater, 4 pk – 22
Bønneblanding, frost – 10
Suppepasta – 9
Tarteletforme, 2 pk – 22
Kylling – 28
Asparges, 2 glas – 12
Ris, 2 pk – 9
Chili, pulver – 6
Pebermix – 20
Agurk – 8
Store sandwichbrød – 11
Basilikum, tørret – 6
Spaghetti, 2 pk – 15
Ærter, frost – 10
Pesto, glas – 10
Squash – 10
Samlet pris: 347 kr

Tillykke med at være kommet så langt i mit oplæg! Klap dig selv på skulderen, og hav en god uge. Følg gerne med i løbet af ugen og få gode tips og billeder på nogle af dagene.

Bon appetit!

 

Forrige Indlæg Næste Indlæg

RELATEREDE INDLÆG

21 Kommentarer

  • Svar Connie 26. marts 2017 at 15:23

    Det er simpelthen utroligt, at du gider gøre dette for os fattigrøve ganske uden beregning. Tusind tusind tak

    • Mette K
      Svar Mette K 26. marts 2017 at 15:38

      Selvfølgelig – vi må jo hjælpe hinanden hvor vi kan. Er glad for du kan bruge det

  • Svar June 26. marts 2017 at 16:20

    Det er ganske enkelt genialt og du skal have TUSIND MILLIONER MILLIARDER TAK – det hjælper så meget når man er enlig mor på kontanthjælp ❤ kæmpe kram

  • Svar Trine 26. marts 2017 at 16:22

    På SU er det simpelthen en kæmpe hjælp
    Og som enlig mor med et barn, justere jeg bare halvt på dine opskrifter og indkøb.
    Tak for at orker lave det stykke arbejde.

  • Svar Line 26. marts 2017 at 17:00

    Jeg er som alle de andre uger såååååååååå imponeret. Som enlig mor til 4 på kh og ramt af loftet, har det hjulpet mig så meget. Og skal lige siges at det passer perfekt til en voksen og børn på 8-11-12-17år

  • Svar Christina 26. marts 2017 at 18:05

    Sikke et godt initiativ! Den store pointe er nok: Gå laaaangt udenom alle færdigretter og halvfabrikata. Man får ikke meget for de samme penge, og -tror jeg – der kan ikke være mange vitaminer tilbage.

    • Svar Vibeke lehd 27. marts 2017 at 13:06

      Det er en gammel skrøne at halv og hel fabrikaa er uden næring og vitaminer Faktisk er der masser af vitaminer i frosne grøntager. Madvarer der er færdig lavet helt eller delvist indholder jo så mange konserveringsmidler osv. Om det er sundt er så op til den enkelte men ingen tvivl det er disse tilsætningsmidler som fordyrer prisen og derfor er der altid økonomisk gevinst ved at hoppe over dem. Men sundhedsmæssigt er de ok.

      • Mette K
        Svar Mette K 28. marts 2017 at 7:30

        Jeg bruger både halv- og helfabrika engang imellem. Jeg ER stadig en sucker for Knorrs Oriental Rice. Og bearnaise/lasagne skal være fra Knorr. Det ændrer sig nok ikke. 😀

  • Svar Trine 26. marts 2017 at 18:08

    Så skide glad for denne blog. Og har faktisk tænkt på at prøve herhjemme også og samlinge netto med Bilka som vi er storforbruger af.

  • Svar Yvonne 26. marts 2017 at 18:36

    Det er bare helt utrolig. TAK. Jeg vil benytte mig af at du har “gidet” lave så meget gratis arbejde. Igen TAK. Det bliver en skøn uge

  • Svar Inge Rasmussen 26. marts 2017 at 19:05

    Der er så fint, du er en knag

  • Svar Anita 26. marts 2017 at 20:48

    Super fedt du gider at lave dette arbejde
    Vil li tilføje Rema hak okse 45,-
    Og meget af det kan købes til ca. 5-10 kr billigere i Lidl hvis man gider at fræse lidt frem og tilbage for det… det gratis at cykle

    • Mette K
      Svar Mette K 27. marts 2017 at 6:25

      Hej Anita.
      Det er jeg helt enig med dig i, Lidl/Rema er også blandt mine foretrukne indkøbsmuligheder. Når jeg denne gang valgte Føtex var der to årsager – Det var et ønske fra en læser, der kun har Føtex og Kvickly i nærhededen – om det kunne lade sig gøre at lave en plan ud fra en ikke-discount butik. Og det er den anden årsag – at jeg ville vise det kunne lade sig gøre. Ikke kun for mig, men også for andre. At det handler om planlægning, mere end butik. Selvom der er nogen, hvor pengene strækker lidt længere.
      Håber det var forklaring nok. 😀 God dag

  • Svar Anne 27. marts 2017 at 4:08

    Fantastisk❤❤

  • Svar Inge 27. marts 2017 at 5:32

    Virkelig inspirerende Mette. Jeg glæder mig til at følge siden, mens du bygger den op. Kartoffel klatkager skal jeg ihvertfald prøve

    • Mette K
      Svar Mette K 27. marts 2017 at 6:26

      De er også så gode! Og tak for at du følger med

  • Svar Tanja Lynggaard 27. marts 2017 at 7:32

    Tak for af du gider at dele din geniale måde at spare penge på mad budgettet.Med os andre..♡♡

  • Svar Vibeke lehd 27. marts 2017 at 13:01

    Hej.
    Hvor er det flot det du gør.
    Sikke en masse arbejde og så gør du det for andre Fantastisk.
    Dine madplaner ser fine ud men men men som der jo altid er Nogen som spiller klogere. Så bliv ikke vred på mig og måske er det kun mig. Men jeg bliver (som pensioneret køkkenleder) en lille smule bekymret når jeg ser at en rest (kødsaucen) bliver tilberede 1 dag og så yderligere skal opvarmes 2 gange mere. Man anbefaler kun at opvarme 1 gang da der ved hver opvarmning og især nedkøling sker en stærk udvikling i bakterier. Jeg anbefaler derfor at du ikke bruger 2 opvarmninger i dine ugeplaner da jeg kunne forstille mig at du og brugere kan få det skidt, på hver sin måde

    • Mette K
      Svar Mette K 27. marts 2017 at 15:34

      Hej Vibeke. Jeg er lidt nysgerrig hvor du ser det genopvarmet 2 gange. 🙂 Måske du har misforstået noget? Eller jeg mangler at tydeliggøre noget? Det tilberedes til ris med kødsovs tirsdag, og resten skal serveres som Sloppy Joes onsdag. Og så er der næppe mere kødsovs tilbage.
      Det sagt, har vi herhjemme en holdning til 2xgenopvarmet, men det skrives ikke ind i madplanen, da 2. genopvarmning oftest vil være til en madpakke. Hilsen Mette K

  • Svar Inge Thinggaard 9. april 2017 at 14:50

    Jeg ved ikke om jeg er i det rette forum men jeg har fået en lammekølle u nøgleben på ca 1,9 kg. Vi bliver to til spisning men jeg kender ingen opskrifter, er der nogen som kan hjælpe mig?
    På forhånd tak
    MVH
    Inge

    • Mette K
      Svar Mette K 9. april 2017 at 17:29

      Hej Inge.
      Jeg har endnu ikke prøvet lam, men min trofaste “God mad, let at lave” kommer med dette forslag:
      Ved kølle på 1,5 kg skal bruges:
      5 g smør til fadet, 1,25 kg kartofler, 3 fed hvidløg, 3 spsk. hakket persille, 4 dl. bouillon.
      Tænd ovnen på 225g. Gnid kødet med salt og peber, smør et ildfast fad. Skræl kartoflerne og skær dem i skiver. Hak hvidløg og persille og bland det. Læg kartoflerne let taglagt og i lag i fadet. Drys med persilleblandingen, salt og peber imellem lagene. Hæld bouillon over kartoflerne. Læg køllen med bagsiden opad oven på kartoflerne. Sæt fadet midt i ovnen ved 225g i ca ½ time. Vend køllen. Dæmp varmen til 160g og steg videre i ca. 1 time, centrumtemperatur 62-65g. Tilsæt evt. mere bouillon hvis kartoflerne virker tørre. Lad stegen trække i 20 minutter i den slukkede ovn.

      Håber det kan hjælpe dig. 🙂

    Skriv en kommentar